Ons onderwijssysteem werkt voor bepaalde lerenden als een verstikkend keurslijf. E-learning kan bijdragen om lerenden meer autonomie te geven in de manier waarop zij willen leren. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat deze manier van leren niet voor alle lerenden geschikt is.
De bijdrage Pink: Why this Washington, D.C. student spent 10th grade online gaat over een leerlinge, Sophie Pink, die in overleg met haar ouders besloot om een jaar over te slaan op school. Sophie Pink voelde zich in de negende klas niet meer senang. Zij had onvoldoende gelegenheid om zich te verdiepen in projecten, die haar interesse hadden. Tijdens een ‘sabbatical‘ besloot zij zich daarom bezig te gaan houden met betekenisvolle projecten. Ter aanvulling volgde zij online cursussen op het gebied van wiskunde, Engels en ‘science‘.
De leerinhouden en de leeractiviteiten kon Pink naar eigen voorkeur vormgeven. Daardoor kon zij ook in een veel kortere tijd studeren. Bij de scheikunde cursussen miste zij het doen van experimenten in kleine groepen. Zij stelt op basis van haar ervaringen:
Classroom education is not a relic. And online learning isn’t a pale imitation of “real” education, a dumbed-down version that endangers quality and excellence. The reality lies where it usually does — somewhere in between.
Op deze manier heeft zij de tiende klas doorlopen. Onlangs heeft zij de draad op haar reguliere school weer opgepakt.
Deze casus is te vergelijken met de ervaringen van Dale Stephenson. Dit voorbeeld laat wederom zien dat er een groep lerenden is die zelfsturend en zelfverantwoordelijk kan leren, en buiten het reguliere onderwijs om kan leren (vermoedelijk gestimuleerd door gemotiveerde ouders).
Dit voorbeeld versterkt mijn opvatting dat er binnen elk onderwijssysteem ruimte moet zijn voor dergelijke initiatieven. Deze manier van leren vormt geen vervanging van het reguliere onderwijs. Ik ben er van overtuigd dat veel lerenden deze hoge mate van zelfverantwoordelijkheid -vanwege diverse redenen- niet aan kunnen. Degenen die dat wel kunnen zouden echter de ruimte moeten krijgen om deze zelfverantwoordelijkheid te nemen. E-learning helpt dit mede mogelijk te maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie