Forrester heeft deze week het derde Social Technographics Profile gepubliceerd. Zij onderscheiden hierin zes verschillende typen gebruikers van social software (van inactieven tot creators). Een erg bruikbaar onderscheid, heb ik gemerkt. Bovendien maakt deze indeling ook duidelijk dat lang niet elke jongere intensief gebruik maakt van social software, terwijl menig oudere dat wel doet (waarover later meer).
De derde analyse van Forrester -ook met aandacht voor het gebruik van 'sociale media' in onder meer Europa- maakt een aantal ontwikkelingen transparant:
- Er wordt steeds intensiever gebruik gemaakt van social software. Het aantal mensen dat erg actief is met social software (creators) en degenen die vooral RSS en social tagging gebruiken, neemt nog steeds toe.
- Met name het aantal mensen dat lid is van een social networking site zoals Hyves, LinkedIn of Facebook is sterk toegenomen. Iedereen die in de VS op internet zit maakt minimaal als lezer/kijker/luisteraar gebruik van social software.
- In Europa wordt minder gebruik gemaakt van social software dan in de VS. Van alle Europese landen wordt in Nederland en Zweden het meest actief gebruik gemaakt van social software.
Forrester heeft online tool gemaakt waarmee je voor elk land uit het onderzoek kunt nagaan in welke mate leeftijdsgroepen gebruik maken van social software (het geslacht wordt niet altijd meegenomen). België is helaas niet 'meegenomen'.
Met dank aan @Polledemaagt (via Twitter dus)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie