Gebruik mobiele technologie voor leren, in plaats van doceren (#in)

Het aprilnummer van de Educause Quarterly is volledig gewijd aan het gebruik van mobiele technologie in het onderwijs. Rochelle Rodrigo pleit er bij voorbeeld voor om mobiele technologie vooral in te zetten voor leren, in plaats van doceren. Je zou deze technologie dus op een activerende manier moeten gebruiken. Kernwoorden daarbij zijn: actieve betrokkenheid, aansluiten bij de voorkennis van lerenden, simuleren van real world experiences, gebruik makend van multimedia en van de mogelijkheden van deze media om te creëren.

Zij stelt o.a. dat wij niet mogen volstaan met het leveren van content op mobiele apparaten, of met toetsen die op een mobiel apparaat kunnen maken. Materialen en mobiele applicaties moeten lerenden juist in staat stellen om het geleerde toe te passen. Een voorbeeld hiervan zijn interactieve anatomie applicaties. Daarnaast kun je leerlingen met behulp van een smartphone foto's of video's kunnen laten maken, bijvoorbeeld als onderwijs over architectuur verzorgt. Met behulp van deze technologie wordt de wereld in feite de leeromgeving, schrijft Rodrigo.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *