Gebruik jij mobiele technologie om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen?

Het iXperium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen is in het kader van het TABLIO project op zoek naar goede voorbeelden binnen het primair en voortgezet onderwijs waarbij mobiele apparaten worden gebruikt om te differentiëren. Kun jij het iXperium helpen?

homeschooling
Foto: janeb13, Pixabay

Gisteren ontving ik een mail van Pierre Gorissen van het iXperium. Hij doet daarin de volgende oproep:

“Leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs (PO en VO) verschillen in een aantal opzichten van elkaar. In Europa is er een grote behoefte aan onderwijs dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen zodat elke leerling op een manier onderwijs krijgt die het beste bij hem of haar past. We willen ervoor zorgen dat alle leerlingen zich sociaal opgenomen voelen, uitgedaagd en ondersteund worden om voorgestelde leerdoelen te halen, en hen voorbereiden om stevige professionals en actieve burgers te worden. Het TABLIO project werkt aan deze uitdaging door middel van het gebruik van mobiele apparaten (zoals tablets, laptops, chromebooks, phablets) om recht te doen aan verschillen binnen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

TABLIO is een Key Action 2-project binnen het Erasmus+ programma. In het project werken zeven partners uit zes Europese landen samen: België, Slovenië, Turkije, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Vanuit Nederland is het iXperium / Centre of Expertise Leren met ict van de HAN bij het project betrokken. Het project is in december 2016 van start gegaan en loopt tot mei 2019.

Een van de producten die het project zal opleveren is een beschrijving van good practices per deelnemend land van het gebruik van mobiele apparaten om recht te doen aan verschillen.

En daar hebben we jullie hulp bij nodig.

  • Zijn er binnen jouw school of klas voorbeelden van gebruik van mobiele apparaten ten behoeve van het recht doen aan verschillen?
  • Wordt er, met hulp van mobiele apparaten, beter recht gedaan aan verschillen tussen leerlingen op het gebied van interesse of voorkennis?
  • Wordt er rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen bij het ontwerpen van onderwijs door te differentiëren in inhoud, proces of gebruikte hulpmiddelen en worden daarbij mobiele apparaten gebruikt?

Is het antwoord op een van die vragen JA ? Vul dan het formulier in dat hier te vinden is: http://kortelink.com/TablioBP

Twijfel je of het wel een good practice is? Vul dan toch het formulier in. Wij (de mensen van het iXperium, WR) maken een afspraak voor een gesprek (via Skype, telefonisch of op locatie) om het voorbeeld meer in detail te beschrijven. Mocht dan alsnog blijken dat het geen voorbeeld is dat binnen deze oproep past dan is er nog steeds niets aan de hand.

Heb je geen good practice maar wil je wel op de hoogte gehouden worden van het vervolg? Dan kun je ook dat via het formulier aangeven!”

Zie ook: http://ixperium.nl/tablio-call-voor-good-practices-voor-differentiatie-de-klas-met-behulp-van-mobiele-apparaten/

Het verspreiden van dit verzoek wordt op prijs gesteld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *