Gastcollege implementatie e-learning

Sinds lange tijd mocht ik gisteravond weer eens fysiek een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning (organisatie FCe).

Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren.

Na enkele openingsvragen, ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology enhanced learning, en heb met behulp van Mentimeter gecheckt wat deelnemers nog wisten van de video. Uitgangspunten zijn:

  • Er is sprake van urgentie. Je weet als organisatie waartoe je technology enhanced learning wilt inzetten.
  • De implementatie van technology enhanced learning is een gezamenlijke verantwoordelijkheid (van ondersteuning en uitvoering, van IT, onderwijsondersteuning, etc).
  • Technische problemen zijn vaak organisatorische problemen.

Daarna ben ik wat uitgebreider ingegaan op de wijze waarop je dit implementatiemodel kunt gebruiken (o.a. ook om implementaties te evalueren). Ik heb ook benadrukt dat aanpakken die in de ene context goed blijken te werken, in een andere context niet goed hoeven te werken.

Daarna heb ik de deelnemers in tweetallen een casus laten analyseren van de invoering van iPads in een Californisch schooldistrict. Deze casus speelde acht jaar geleden. Ik kan online geen informatie vinden van een andere casus waaruit blijkt wat er mis kan gaan bij de invoering van technology enhanced learning. Dit is mijn analyse van deze casus.

Daarna zijn we aan de hand van het implementatiemodel ingegaan op ervaringen met implementaties gedeeld. Ik had deelnemers vooraf ook de volgende vraag gesteld:

Denk na over een project waarbij een complexe leertechnologie of een ICT-systeem binnen jouw organisatie werd ingevoerd. Wat ging daarbij goed? Wat kon beter? Zijn de ‘leerpunten’ onder te brengen in dit model? Noteer de belangrijkste ervaringen voor jezelf. We gaan er tijdens de avond op in.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *