Gastcollege E-learning trends en ontwikkelingen

Ik heb vanavond weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgd, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.

Ik had deelnemers gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken, en een korte test hierover te maken. Ik ben de bijeenkomst zelf begonnen met de volgende opdracht:

Jouw directie vraagt je een presentatie te verzorgen voor de Raad van Bestuur over de meest relevante trends op het gebied van e-learning?
Welke drie trends mogen hier niet in ontbreken?

Daarna heb ik aangegeven dat e-learning zich in 20 jaar tijd heeft ontwikkeld van online leerstof (met veel e-reading) naar een breed scala aan toepassingen. In feite is dat de eerste trend. Daarnaast heb ik o.a. als inleiding aangegeven dat technologie nog nooit heeft geleid tot een revolutie op het gebied van leren, opleiden en onderwijs, en dat we kritisch moeten zijn op allerlei hypes.

Vervolgens heb ik de volgende trends, afgewisseld door opdrachten, meer en minder uitgebreid besproken (waarbij ik ook heb benadrukt dat sommige trends sterker voorkomen binnen onderwijs of juist op het gebied van L&D).

  • Artificiële (kunstmatige) intelligentie
  • Learning analytics
  • Meer flexibel leren, ‘personalisering’
  • Technologie faciliteert en ‘enabled’ zelfgestuurd leren
  • Microlearning
  • Performance support (zeer langdurige trend)
  • xAPI
  • Social learning
  • Seamless learning
  • Do It Yourself
  • AR en VR
  • Online video (ook 360 graden)
  • Virtual classroom
  • Open education (o.a. MOOCs en afgeleiden)
  • Het LMS is net als Mark Twain (het overleden ervan is al vaak voorspeld; niet aan toe gekomen)
  • Decentralisatie van leren (kort aan toegekomen)
  • Blockchain technologie (heeft veel weg van een hype; niet aan toegekomen)

Hieronder vind je de slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *