Gastcollege E-learning. Trends en ontwikkelingen

In het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys heb ik vanavond een gastcollege verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Daarbij heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van Nearpod.

Onlangs realiseerde ik me dat ik al geruime tijd bij workshops, presentaties en gastcolleges dezelfde leertechnologieën inzet. Met name Mentimeter (activeren van voorkennis, ter verwerking en om discussies te bevorderen), Google Docs (o.a. activeren van voorkennis), Google Forms (o.a. beoordelen van leertechnologieën), Wordle (zit er een patroon in de voorbereidende opdracht?), TodaysMeet (met name om links te delen) en Padlet (o.a. voorkennis activeren). Tijd voor wat nieuws.

Ik had al langer een account bij Nearpod, maar deze toepassing zelf nog nooit gebruikt. Ik heb eerst een presentatie gemaakt met activiteiten, en daar in Nearpod een ‘les’ van gemaakt. Voor degenen die Nearpod niet kennen: dit is een behoorlijk populaire applicatie waarmee je als docent redelijk eenvoudig lessen kunt samenstellen. Je kunt daarbij verschillende typen content gebruiken (ook webcontent), en je hebt de keuze uit diverse ‘activities’. Achteraf kun je deze les gemakkelijk bewerken, en daarna delen. Je kunt lerenden in eigen tempo de les laten doornemen. Ik heb echter voor de ‘live session’ gekozen.

Ik ben eerst kort ingegaan op de ontstaansgeschiedenis van e-learning. Vroeger werd e-learning vooral gelijkgesteld aan het in eigen tijd en tempo volgen van online cursussen/trainingen. Nu valt een enorm breed scala aan vormen van leren waarbij internettechnologie wordt gebruikt, onder dit paraplubegrip.

Verder heb ik onder meer benadrukt dat het bij trends en ontwikkelingen in feite gaat om, zoals Kennisnet dat in haar trendrapport omschrijft, een “ecosysteem van elkaar versterkende middelen”. Een duidelijk voorbeeld hiervan is dat internettechnologie kan leiden tot ’unbundling’ (denk aan aparte bedrijven op het gebied van online proctoring), en samen met open education, artificiële intelligentie, data science, de mogelijk verminderde waarde van diploma’s en blockchaintechnologie kan leiden tot digitale transformatie van onderwijs en opleiden (o.a. nieuwe aanbieders op de ‘markt’ van het reguliere onderwijs; dit vraagt veelal wel om veranderende wetgeving).

Ik heb daarbij ook aangegeven dat er op het gebied van trends tussen onderwijs en ‘corporate learning’ overeenkomsten en verschillen zijn. Zo is binnen het onderwijs meer aandacht voor de invloed van de ’maker movement’. Binnen arbeidsorganisaties wordt bijvoorbeeld kritischer gekeken naar de integrale waarden van e-learning voor organisatie en haar stakeholders. Met ‘integrale waarden’ wordt bedoeld dat niet alleen wordt gekeken naar financiële en materiële waarden, maar ook naar zaken als de sociale impact of het welzijn van medewerkers.

Hieronder vind je mijn Nearpod-les.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *