Vanavond heb ik weer een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen verzorgd in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys.
De inhoud van dit gastcollege was vergelijkbaar met die van de masterclass technology enhanced learning, die ik onlangs heb verzorgd. Ik heb wel veel intensiever gebruik gemaakt van Mentimeter.
Daarbij heb ik onder meer de stelling van Pedro de Bruyckere bediscussieerd dat binnen onderwijs en opleiden sprake is van een ‘techno-pauze’. Pedro gaf tijdens de Onderwijsdagen aan dat er op dit moment sprake is van een pauze als het gaat op technologische ontwikkelingen. Er is al een paar jaar geen sprake meer van echte technologische innovaties die relevant kunnen zijn voor het onderwijs. Zelfrijdende auto’s hebben bijvoorbeeld weinig impact op het onderwijs.
Deze techno-pauze zou benut moeten worden om goed na te denken over een zinvol gebruik van ICT voor leren.
Ik denk dat deze pauze vooral ook wordt veroorzaakt door de complexiteit van de dubbele innovatie. Om ICT op een zinvolle manier voor leren te kunnen gebruiken, moet je niet alleen andere technologie gaan gebruiken, maar ook de wijze waarop je onderwijs en opleiden verzorgt aanpassen (verbeteren, vernieuwen, of zelfs transformeren).
Als voorbereidingsopdracht heb ik de deelnemers gevraagd om via een Google Doc aan te geven welke trends en ontwikkelingen men al kende. Daarbij werd onder meer de prikkel om kosten te besparen genoemd. In de praktijk blijkt dat overigens niet altijd een realiteit te zijn. Ik vraag me ook af of het een trend is, of een ‘business driver‘.
Verder viel me op dat technologische ontwikkelingen en didactische ontwikkelingen sterk door elkaar liepen. Op zich is dat prima. Het illustreert m.i. dat deelnemers bij het gebruik van technologie snel zoeken naar de didactische toepasbaarheid.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hartelijk dank Wilfred, voor weer een interessante post.
Ik zou graag wat meer willen weten over de dubbele innovatie. Ik doel op wat je omschrijft met
“de complexiteit van de dubbele innovatie. Om ICT op een zinvolle manier voor leren te kunnen gebruiken, moet je niet alleen andere technologie gaan gebruiken, maar ook de wijze waarop je onderwijs en opleiden verzorgt aanpassen (verbeteren, vernieuwen, of zelfs transformeren).”
Heb je misschien een literatuursuggestie, waarmee ik meer kan lezen over de complexiteit van de dubbele innovatie?
Met vriendelijke groet,
Hans
Dag Hans,
In het kader van leren en ICT heb ik die term volgens mij zelf bedacht. Ik dacht dat ik het gelezen had bij Larry Cuban. Maar ik kan niets vinden.
Dag Wilfred,
Bedankt voor je antwoord. Voor mij is het een aansprekende term, die minstens helpt om enige aarzeling tot onderwijsvernieuwing te begrijpen. Goed bedacht, zou ik denken.