Gastcollege e-learning trends

Gisteravond mocht ik in het kader van de post-HBO opleiding van Fontys een gastcollege verzorgen over trends op het gebied van e-learning. Ik vond het erg inspirerend. En dat kwam vooral door de inbreng van de cursisten!

Veel van wat ik weet op het gebied van e-learning is online te vinden. Ik vond het dan ook weinig zinvol om de groep van ongeveer 18 cursisten de hele avond te vermoeien met datgene wat ik weet. Ik had hen daarom de volgende opdracht gegeven:

Wat weten jullie al over trends op het gebied van e-learning? Je hebt waarschijnlijk al het één en ander gelezen over e-learning. Verder vind je in dit blok diverse bronnen over trends op het gebied van e-learning.

Ik wil je vragen om een korte presentatie voor te bereiden over trends op het gebied van e-learning (ongeveer 5 minuten). De presentatievorm mag je zelf kiezen (Prezi, video, PPT, mindmap, etc). Vraag je ook af of de ontwikkeling een trend is, of een hype. En een technologie of tool is nog geen trend. Voorbeelden van trends zijn:

  • Rapid e-learning
  • Mobile learning
  • Open education
  • Learning analytics
  • Social learning

Vooral de toelichting is belangrijk. Beschrijf de trend. Wat maakt dit tot een trend? Speelt deze trend vooral in het onderwijs, binnen de zorg en/of bedrijfsleven?

Bereid de presentatie voor 4 december voor. Noteer op deze ‘muur’ bij Wallwisher de namen van de trends die je gaat presenteren.

Na mijn opening (hierboven), hebben verschillende cursisten korte presentaties verzorgd. Deze presentaties riepen de nodige discussie op. Ik heb ook toelichtingen en aanvullingen gegeven.

Wat me ook opviel, was dat de meesten verschillende bronnen hadden geraadpleegd en de trends daarmee hebben onderbouwd. Onderstaande video is bijvoorbeeld van cursist Arno Smits. Ik raad je echt aan deze video over mobile learning te bekijken!

Deze werkwijze vraagt meer voorbereiding van de cursisten. Maar ik ben er van overtuigd -en dat werd ook erkend- dat deze manier van werken veel leerzamer is dan een traditioneel gastcollege.

Willem van Dinther heeft ook een prima impressie van de bijeenkomst geschreven. Dat hoef ik dus niet meer te doen. Willem klaagt hierin over de slechte internetverbinding. Via Eduroam had ik een goede verbinding. Ik kon daardoor presentaties downloaden en gebruiken. De cursisten hadden eigenlijk geen internet nodig om te participeren in deze bijeenkomst.

Maar, zoals ik gisteravond ook al stelde,  je zult als docent inderdaad  moeten werken met een vijftig minutenrooster, met 25 pubers, met leeractiviteiten waarbij je laptops of tablets wilt inzetten, en het draadloze netwerk functioneert niet stabiel en betrouwbaar. Dan ga je wat mij betreft niet ‘nat’, zoals Willem het formuleert. Maar het levert wel stress en onrust op, en het vraagt veel van je creativiteit en flexibiliteit.

Ik gebruik vaker een mindmap over trends op het gebied van e-learning. Daarbij maak ik een onderscheid in

  • Omgevingsfactoren, van invloed op e-learning
  • Technologische ontwikkelingen
  • Trends rond didactiek en leren

Deze map pas ik vaker aan. Ook op basis of naar aanleiding van de bijdragen van deze groep cursisten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hallo Wilfred,
    inderdaad een inspirerende avond. Het uitzoeken kostte wel wat tijd maar eerlijk gezegd was dit zeker de moeite waard. Ook omdat iedereen een andere trend (of hype) had en een eigen insteek. Ik verheug me nu al op het vervolg.

  2. Dank je, Wilfred. Altijd weer zeer inspirerend en leerzaam om te lezen waar je mee bezig bent!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *