Gaming in het onderwijs

Collega-blogger Margreet van den Berg en mijn ‘oude baas’ Robert-Jan Simons hebben een brochure geschreven over gaming in het primair en voortgezet onderwijs.


Wat hebben games het onderwijs te
bieden? Onder welke omstandigheden
zijn zij bruikbaar en over welke games
hebben we het dan?

De auteurs willen deze vragen beantwoorden. De belangrijkste conclusies staan al in de inleiding. Van de Berg en Simons stellen onder andere dat er nog weinig valt te zeggen over de effectiviteit en efficiëncy van het gebruik van educatieve games. Zij schrijven ook dat educatieve games passen binnen een sociaal constructivistische
benadering die de transfer van leeropbrengsten naar werk- en praktijksituaties wil verbeteren.

De brochure beargumenteert op een zinvolle en genuanceerde manier waarom het gebruik van educatieve games zinvol kan zijn. Wel nemen zij m.i. wat al te klakkeloos zogenaamde kenmerken van de ‘generatie Einstein’ over. Wel geven zij hierbij aan:


Te gemakkelijk denken we echter dat
deze generatie leerlingen gemakkelijk te
motiveren is voor leren door educatieve
games in te zetten. Dat is niet zo eenvoudig
als het lijkt. Kinderen zijn verwend
met spannende en ingewikkelde,
mooi vorm gegeven games die moeilijk
te evenaren zijn in een educatieve context.
Ook lijken zij games te zien als hun
eigen wereld waar volwassenen (ouders
en school) van af moeten blijven.

Eén van de meest interessante onderdelen van de brochure is naar mijn mening de koppeling van educatieve games en leervoorkeuren, die de auteurs aan de hand van voorbeelden maken. Zij concluderen aan het eind van dit hoofdstuk onder meer:


Veel van de vormen van leren waar
games mogelijkheden bieden zijn
(nog) geen gemeengoed in het onderwijs.
Dit geldt vooral voor participerend
leren, combinatievormen, maar
ook voor ontdekkend leren.

De zeventien pagina’s tellende brochure sluit onder andere af met tips voor het gebruik van games binnen het onderwijs en gerelateerde websites. Naar mijn mening is de inhoud van de uitgave ook relevant voor bijvoorbeeld het middelbaar beroepsonderwijs, ook al suggereert de titel dat de brochure bedoeld is voor het primair en voortgezet onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Een beetje examenstoom aflaten, tussen de plooien door, hier op deze professionele, serieuze stek, neen ict-blog, mag dat ook? Ik moest toch dringend die brochure van professor Simons en Margreet van den Berg maar eens gaan lezen, nu ik uw nieuwsgierigheidsprikkelende recensie heb gelezen. Wegens examenoverload heb ik Margreets brochure laten ‘staan’ afkoelen. Hoewel, eigenlijk kijk ik vol leesverlangen in de brievenbus, zo’n ouderwetse aan de straatkant. Margreet heeft me immers een exemplaar beloofd en dat is toch wel bijzonder in deze e-tijden …
    U betwijfelt hun uitspraken over de ‘generatie Einstein’? Ik kan op dit moment nog niet antwoorden. Op naar mijn wiki waarop naar ik vermoed (eigenlijk ‘hoop’) enige beweging van enig schrijfvolkje gekomen is … Of niet gelukt is. Tja, alle begin is moeilijk, zeker voor web 2.0-beginners. Toch zeer blij met u als ‘Golden Member’ op HST, Wilfred Rubens! TSM-blogpost voor u staat nog in concept. U weet nu waarom. Middenin de examentijd …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *