In The Invisible Cost of Generative AI in Education licht Jeppe Klitgaard Stricker toe dat de toenemende integratie van generatieve AI in het onderwijs weleens ten koste kan gaan van zes belangrijke bekwaamheden.
De zes bekwaamheden zijn dan:
- Het kritisch analyseren van tekst. AI-samenvattingen bieden snel inzicht, maar het risico bestaat dat lerenden de verdiepende betrokkenheid en genuanceerd begrip missen die je krijgt als je zelf worstelt met complexe teksten.
- Fundamentele onderzoeksvaardigheden. AI kan razendsnel bronnen samenstellen. Door dit zelf te doen, leren lerenden essentiële vaardigheden zoals effectief zoeken in databases en het evalueren van de betrouwbaarheid van bronnen.
- Schrijven (met de hand als met het toetsenbord). Dankzij verbeterde van-spraak-naar-tekst-technologie kiezen veel lerenden ervoor om te dicteren in plaats van te typen. Welke gevolgen heeft dit voor schrijftaken in het onderwijs?
- Het onthouden van informatie. Generatieve AI geeft directe toegang tot informatie. Daardoor wordt het opbouwen van een eigen kennisbasis, die van groot belang is voor creatief probleemoplossend vermogen, volgens Jeppe Klitgaard Stricker mogelijk ondermijnd.
- Langdurig kunnen focussen en verdiepend denken. In een tijdperk van constante digitale afleiding blijft het vermogen om geconcentreerd aan complexe problemen te werken essentieel.
- Minder originaliteit in denken. De verleiding om op AI te vertrouwen voor het genereren van ideeën kan leiden tot intellectuele luiheid. Menselijke innovatie komt echter voort uit niet-lineaire creatieve processen.
De auteur schrijft verder dat onderwijs meer is dan alleen informatieoverdracht. Het gaat onder andere ook om het ontwikkelen van kritisch denken, creatief probleemoplossend vermogen en ethisch redeneren. Naarmate AI routinematige cognitieve taken overneemt, worden deze menselijke vaardigheden mogelijk zelfs belangrijker, meent Klitgaard Stricker. Hij pleit voor een zorgvuldige aanpak bij de integratie van (generatieve) AI in het onderwijs. In plaats van generatieve AI te zien als een snelle oplossing, moeten we het gebruiken om rijkere, uitdagendere leerervaring te creëren die deze essentiële vaardigheden op een hoger niveau cultiveren. Het artikel sluit af met de wijze raad dat het beter is om het goed te doen dan om het snel verkeerd te doen.
Mijn opmerkingen
De zes bekwaamheden die Jeppe Klitgaard Stricker onderscheid zijn van groot belang. Lerenden moeten die bekwaamheden ontwikkelen, m.i. ook om generatieve AI wijs te kunnen gebruiken. Als je bijvoorbeeld over een stevige kennisbasis beschikt, dan kun je generatieve AI prima gebruiken voor het genereren van informatie. Je bent dan immers in staat die output kritisch te beoordelen. De vrees dat het gebruik van generatieve AI ten koste gaat van deze bekwaamheden is uiteraard geen feit. Er is ook geen bewijs dat internet ons dommer heeft gemaakt (zie het boek Urban Myth about Learning and Education). Die vrees hadden en hebben verschillende opiniemakers ook. Uiteraard is er nog geen bewijs voor Klitgaard Stricker’s vrees. Daarvoor is deze ontwikkeling te nieuw. Hij pleit wel terecht voor het verstandig leren gebruiken van deze betrekkelijk nieuwe technologieën. Hij is echter niet de eerste die daarvoor pleit, en zal ook niet de laatste zijn.
Andere bronnen over generatieve AI
- We voeren het verkeerde debat over de risico’s van AI
- The Post-AI Instructional Designer
- After Tesla and OpenAI, Andrej Karpathy’s Startup Aims to Apply AI Assistants to Education
- Future Focus: What’s New in AI?
- Augmented Course Design: Using AI to Boost Efficiency and Expand Capacity
- Generative AI Isn’t Going Anywhere
- How Close Is AI to Replacing Instructional Designers?
- AI Images with Consistent Style in MidJourney
- OpenAI ChatGPT Introduces Advanced Voice Mode
- Friend AI: A New AI Companion Gadget
- Will Schools Try to Ban Our AI Friends?
- New AI Models Drop, Including Ones with Surprising Capabilities
- OpenAI’s Secret Tool Revealed
- OpenAI Takes Deliberate Approach to Releasing Tools for Detecting ChatGPT Writing
- Heeyo: AI Chatbot as Interactive Tutor and Friend for a Billion Kids
- Using Generative AI Tools: It’s About More Than Just Skills
- Where Will Artificial Intelligence Take Us in the Future?
- AI: Overhyped Fantasy or Truly the Next Industrial Revolution?
- The Evolution of AI Voice Assistants
- Google Meet’s Automatic AI Note-Taking Feature Launches
- OpenAI’s Strawberry AI: The Secret Sauce Behind the Next-Gen Orion Language Model?
- How to Use Transcription AI Tools Like Otter and Temi
- Google Launches Custom AI Chatbots with Gems
- AI-Powered Instructional Design at Scale
- The Future of Assessment: Embracing AI and EdTech
- Sly Use of AI: Data on Using AI on the Sly
- McGraw Hill Global Education Insights Report
- Strategy shift: Institutions respond to sustained online demand
- Use of AI in education: Deciding on the future we want
- When A.I.’s Output Is a Threat to A.I. Itself
- Generative AI is sliding into the ‘trough of disillusionment’
- The Global Race to Control A.I.
- Copilot: Everything you need to know about Microsoft’s AI
- AI and Copyright: 3 Key Issues
- Don’t Buy the AI Hype, Learning Expert Warns
- An Important Step Forward For Open Source AI
- An ‘AI Scientist’ Is Inventing and Running Its Own Experiments
- 6 ways to help employees embrace data-driven initiatives
- The AI Assessment Scale: Version 2
- Critical thinking in the digital age of AI
- How to embed critical thinking at all stages of teaching
- The Future Of Education With AI Chatbots
- The evolution of personalised learning platforms
- Future is Voice: The Days of Websites Are Numbered
- Can the Mobile Wave Help Us Navigate the AI Wave?
- 2024 EDUCAUSE Top 10 Honorary Issue
- Harvard Undergraduate Survey on Generative AI
- Concern among teachers about being replaced
- AI pioneers want bots to replace human teachers
- High School replaces teachers with AI
- Choosing between two plausible paths for AI in education
- Top 10 AI Tools for Teachers
- AI transformers like ChatGPT are here, so what next?
- AI’s existential threat to humanity put under the microscope
- This Fatal Flaw Could Kill The AI Industry
- Be Cautious when Acting on Hallmarks of AI in Student Writing
- AI poses no threat to humanity, surprising study finds
- Can you get addicted to an AI voice?
- The Best Free All-in-One AI Generator
- The Best Distraction-Free Writing Apps
- Succeeding with Artificial Intelligence
- Bridging the gap between academia and workforce demands
- Choosing a GenAI model? Tricky… quick guide…
- Generative AI toolbox for educators
- How to Prevent AI Cheating: Integrity in the AI Age
- The AI Sounding Board
- Worrying data on how students & institutions are dealing with AI
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie