Friskijker bij Nait Soez’n, Moar Broez’n #cviov

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Martini Plaza te Groningen dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2016 plaats, onder het motto Nait Soez’n, Moar Broez’n (geen woorden maar daden). Op donderdagochtend ben ik één van de ‘Friskijkers’. In deze blogpost licht ik toe waar mijn bijdrage over zal gaan.

Nait Soez'n, Moar Broez'nEen ‘friskijker’ is een relatieve buitenstaander die zijn of haar licht laat schijnen op -in dit geval- leren met ICT in het MBO. In mijn bijdrage laat ik op donderdagochtend 7 april (in workshopronde 5) deelnemers -als het goed is via Mentimeter- een keuze maken uit vier relevante onderwerpen op het gebied van ICT en leren:

  1. Trends op het gebied van ICT en leren. Er is sprake van veel dynamiek op het gebied van ICT en leren. Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen die ik op dit moment signaleer rond ‘technology enhanced learning’, en die relevant zijn voor het middelbaar beroepsonderwijs?
  2. Activerend leren met ICT. Wat is activerende didactiek, waarom is dit belangrijk en hoe kan leertechnologie ingezet worden zodat sprake is van activerend leren? Wat zijn goede voorbeelden?
  3. Implementatie van ICT en leren: lessons learned. Waar moet je aan denken bij de invoering van technology enhanced learning? Wat zijn belangrijke succesfactoren? Wat zijn goede voorbeelden?
  4. Leertechnologie met een didactische bril bekeken. Een leertechnologie is een technologie die voor leren kan worden gebruikt. Daarbij kan het gaan om een technologie die speciaal voor leren is ontwikkeld, of om een technologie die niet speciaal is gemaakt om leren te faciliteren (maar er wel voor kan worden ingezet). Als je leertechnologie selecteert, is het van belang dat je je niet door technologie laat leiden, maar dat je vooral kijkt naar de leeractiviteiten die je vanuit een visie op leren en onderwijs wilt uitvoeren. Als dit onderwerp wordt geselecteerd, gaan we daar mee aan de slag.

De meeste stemmen gelden. Het onderwerp met de meeste stemmen wordt vervolgens behandeld, waarbij de aanwezigen ook een actieve rol vervullen.

Ik vind de CvI-congressen altijd de moeite waard, ook vanwege de mensen die ik er ontmoet. Er nemen altijd veel mensen uit het MBO deel. Ik heb twee keer in de programmacommissie gezeten, en heb daar veel van geleerd. Het leuke is ook dat studenten een belangrijke rol spelen bij de organisatie. Dit keer zijn dat studenten van gastcollege Noorderpoort. Ik zal ook fungeren als blogger.

Je kunt je nog aanmelden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *