Formeel of informeel leren? Je hebt als organisatie beiden nodig. Dat stellen Allison Rossett and Frank Nguyen in The Yin and Yang of Formal + Informal Learning. Aan de hand van voorbeelden illustreren zij dat er sprake is van een leercontinuüm, en niet van een tegenstelling tussen formeel en informeel leren. En bij een continuüm zijn ook mengvormen mogelijk. De auteurs hebben een punt, maar gaan m.i. ook wat kort door de bocht.
De auteurs schrijven dat bij informeel leren individuele lerenden keuzevrijheid en autonomie hebben. Organisaties hebben die keuzevrijheid lang niet altijd.
Each enterprise is making promises to customers, employees, regulators, and the public. You have to wonder: If an entity truly commits to its promises and wraps its brand around these outcomes, can it truly be informal?
Denk dus na over je doelen en context, lijken Rossett en Nguyen te adviseren. Voer daar de dialoog over met collega’s en klanten, en bepaal je strategie. En waar gaan de voorkeuren voor leren naar uit?
Zij stellen ook dat veel van het hedendaagse werkplek leren in feite formele manieren van leren zijn (met eisen, specificaties en dergelijke).
Ik wil hier een paar opmerkingen bij maken:
- De auteurs maken begrippen als formeel en informeel leren (en werkplek leren) niet altijd expliciet. In dit geval had ik dat zeker gedaan.
- Rossett en Nguyen hebben gelijk dat er sprake is van een continuüm. Het is in feite weinig zinvol om een onderscheid tussen deze twee te maken. De werkelijkheid is echter nog complexer. De mate van formaliteit kan op een aantal dimensies variëren (doelen, setting, proces en leerinhouden).
- De auteurs stellen terecht dat doelen en context mede bepalend zijn voor de vraag hoe leerarrangementen gestalte krijgen (mate van formaliteit). Pleitbezorgers voor ‘informeel leren’ wijzen er juist ook op dat verandering van arbeidssystemen (bijvoorbeeld als gevolg van technologie) er toe leiden dat ‘informeel leren’ meer opportuun wordt (andere leerdoelen vraagt om een andere manier van leren).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie