Foreverism: altijd en overal verbonden, altijd en overal converseren

Je kon er op wachten tot iemand het hedendaagse fenomeen van sociale netwerken met behulp van nieuwe technologieën van een label zou voorzien. Trendwatching.com heeft dat gedaan, en introduceert het helaas moeilijk te vertalen begrip Foreverism.

Afbeelding 1

Dankzij meerdere online profielen en online bijdragen zijn individuen massaal en 'voor altijd' online aanwezig. Zij zijn bovendien in staat om altijd en overal te converseren en te co-creëren met mensen met dezelfde interesses. En dankzij die online aanwezigheid zijn mensen ook altijd te vinden en te volgen.

In dit artikel focust Trendwatching.com zich met name op de onderlinge relaties van individuen en hun interactie met merken zoals Easyjet of Starbucks. Trendwatching.com stelt dat pas sinds de komst van Twitter bedrijven in staat zijn om op een laagdrempelige manier daadwerkelijk te converseren met klanten. Door deze continue dialoog zijn producten feitelijk ook steeds in ontwikkeling (Forever Beta), en is het proces (de wijze waarop een dienst of product tot stand komt) in feite een product geworden.

Trendwatching.com vat deze ontwikkeling mooi samen. Helaas hebben zijn er een lastig te vertalen label op geplakt. Connectivisme had mijn een betere term geleken, ware het niet dat George Siemens dit begrip al voor een 'nieuwe manier van leren' heeft 'gereserveerd'.

We staan, denk ik, inderdaad aan de vooravond van een nieuwe trend. Dankzij nieuwe technologieën ben je instaat altijd en overal contact te hebben met mensen met dezelfde interesses. Voorheen was dat veel lastiger. We moeten ons wel realiseren dat het absoluut gezien al best om een grote groep mensen gaat, maar relatief gezien nog niet.

De impact op de relatie tussen consument-bedrijf wordt al zichtbaar, zo blijkt uit het artikel over "Foreverism". De gevolgen voor het onderwijs zijn dat nog niet. Opvallend is dat binnen het onderwijs wel regelmatig wordt gepleit voor een dialoog met lerenden en ook voor co-creatie. De link met sociale media wordt in dit verband echter nog nauwelijks gelegd. Volgens mij zijn hiervoor twee redenen aan te wijzen:

  • Lerenden en onderwijsorganisaties kunnen relatief eenvoudig face to face contact onderhouden (er is geen gevoel van noodzaak).
  • De betrekkelijke onbekendheid met sociale media, en vooral met de potentie van deze media.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Razend interessant! Wart mij betreft, hoeft die nieuwe term helemaal niet vertaald. Maar ja, zoeken naar een treffend Nederlands alternatief is altijd mooi meegenomen. Op dit moment heb ik wel geen inspiratie …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *