Flipping the Classroom kan leiden tot didactische drama’s (#in)

Een poos geleden citeerde ik Peter Sloep die tijdens de Dies-rede van de Open Universiteit er voor waarschuwde dat technology push kan leiden tot didactische drama's. Met deze bril lees ik ook Terry Freedman's 8 Observations on Flipping the Classroom. Hij beschrijft hierin zijn scepsis ten aanzien van het fenomeen van de 'flipped classroom'. Dit is het concept waarin lerenden thuis via video instructies bekijken, en op school verwerkingsopdrachten maken en er over discussiëren.

Freedman stelt o.a. dat je lerenden -indien lessen vooral uit instructies bestaan- moeilijk elke dag thuis vijf uur video kunt laten bekijken. Ook bestaan huidige lessen lang niet alleen uit instructies, maar uit afwisselende leeractiviteiten. En het is erg arbeidsintensief om video's op te nemen. Verder zijn volgens Freedman video's van anderen maar gedeeltelijk te gebruiken. Onderwijsgevenden willen er toch hun eigen draai aan geven.

Veel van Terry Freedman's bezwaren hebben m.i. te maken technology push: het blind opnemen en gebruiken van video's. Waar het om zou moeten gaan is dat je nadenkt hoe je leerdoelen met je lerenden het beste kunt bereiken, met welke leerinhouden, didactiek en (de affordances van) -in dit geval- videotechnologie. Bepaalde instructies, die je normaliter in de klas verzorgt, kun je dan ongetwijfeld door video's vervangen. Stel je wilt het hebben over de oorlog in Afghanistan. Dan kun je leerlingen thuis gerust een video laten bekijken over 9/11. Een saaie monoloog van een half uur is echter ook zinloos als je die via video volgt (vermoedelijk nog erger, ook al kun je bij video gemakkelijker vooruitspoelen).

Btw: Vandaag is het exact 8 jaar geleden dat ik begonnen ben met deze weblog.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Met betrekking tot Wilfreds PS (“Btw: Vandaag is het exact 8 jaar geleden dat ik begonnen ben met deze weblog”): Years and more with Wilfreds Blog for Technology-Enhanced Learning!

  2. Het lijkt wel of de ingewikkelde technology steeds weer als argument wordt aangevoerd om iets niet te doen. Of het nou gaat om video’s maken, Apps maken of welke soort content dan ook.
    Als docenten tijd krijgen om zelf deze vaardigheden op te doen is het allemaal veel minder tijdrovend en ingewikkeld dan het in de ogen van sommige experts lijkt. Bovendien zijn leerlingen zelf heel handig in het maken van content. Met de juiste begeleiding kun je geweldige resultaten krijgen. Zo nemen wij deel aan het project Leerlingen voor Leerlingen, waarbij leerlingen uit de bovenbouw, video’s maken voor leerlingen uit de onderbouw. Er komen straks meer dan 1800 video’s beschikbaar met heel veel verschillende onderwerpen.

  3. @Pekka Kämäräinen: thanks! And give my best regards to Graham.
    @Serge de Beer: het gaat helemaal niet om het geven van de schuld aan ingewikkelde technologie. Videotechnologie is juist een stuk eenvoudiger geworden. Het gaat Freedman (en ik deel zijn mening) er juist om dat de technologie didactisch verkeerd wordt ingezet. Dat heeft niet zo zeer met tijd te maken, maar alles met bekwaamheden. En ja: met de juiste begeleiding van leerlingen en docenten kun je geweldige resultaten bereiken. Bijvoorbeeld via co-creatie. Maar jouw voorbeeld heeft niets met ‘flipping the classroom’ te maken.

  4. Het maken van die 1.800 video’s zou wel eens het meeste didactische effect kunnen hebben. Waarom zou je naar een saaie video kijken als een leuke docent het boeiend uitlegt? Maar een opdracht ‘maak een video over’, dat is een interessante uitdaging waarbij je van alles leert, over het onderwerp, maar ook over creatie, realisatie en samenwerken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *