Het concept van de 'flipped classroom' wordt vooral toegepast in het voortgezet onderwijs. Als het al wordt toegepast. Sylvia Moes (@SylviaMoes) wees mij gisteren echter op een case studie over flipping the classroom bij de Vrije Universiteit van Amsterdam.
De case studie heeft betrekking op onderwijs over de geschiedenis van de film. Dit onderwijs bestaat onder meer uit een twee weken durende studiereis naar Rome. Tijdens deze cursus moesten veel leeractiviteiten in een korte tijdsduur worden gestopt, wat leidde tot een grote belasting van de studenten. Het concept van de flipped classroom moest leiden tot spreiding van deze belasting, verdiepend leren en meer interactie. De ontwerpers van de cursus hebben daarbij een onderscheid gemaakt tussen lagere en hogere leerdoelen. Daarbij is gekeken hoe ICT kan bijdragen aan deze verschillende leerdoelen.
De case studie gaat uitgebreid in op de keuzes die in het project zijn gemaakt (zoals de productie van korte kennisclips of het gebruik van een Galileo app voor location-based learning), en de doelen die men behalen wilde. Volgens het verslag heeft deze aanpak de kwaliteit van de cursus vergroot. Dat blijkt onder meer uit een optimaler gebruik van de face-to-face tijd in Rome, meer aandacht voor leerdoelen van hogere orde, een hogere mate van tevredenheid onder studenten en een hogere kwaliteit van de afsluitende essays. De geleerde lessen hebben vooral betrekking op praktische zaken (zoals internetverbindingen en het gebruik van iPads in de zon).
Deze case studie is niet alleen een mooi voorbeeld van de toepassing van het concept 'flipping the classroom' in het hoger onderwijs, maar ook een illustratie van de toegevoegde waarde van een goed doordacht didactisch concept waarbij technologie geïntegreerd wordt ingezet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie