Flipped learning nader toegelicht

“Het maakt niet uit hoe je leert, als je maar leert.” Dat is één van de boodschappen van de grondleggers van het concept van de Flipped Classroom.

Het artikel Flipped Learning Founders Set the Record Straight is al anderhalf jaar oud, maar nog steeds actueel. Het bestaat uit een interview van Stephen Noonoo van T.H.E. Journal met de initiatiefnemers van de flipped classroom, Jon Bergmann en Aron Sams, en met Kari Arfstrom van de Flipped Learning Network. Het artikel bevat enkele interessante uitspraken:

  • Het is een misverstand om te denken dat de flipped classroom hetzelfde is als de Khan Academy waarbij een lerende online video’s bekijkt en vragen beantwoordt.
  • Bergmann en Sams hebben lerenden flash drives en DVD’s met video’s gegeven als zij thuis niet de beschikking hadden over internet of zelfs over een computer. Daarvoor kun je ook bijvoorbeeld iPods gebruiken.

    iPods
    Foto: juanpol
  • Het Flipped Learning Network is gericht op het bevorderen van professionalisering van docenten over de flipped classroom, op basis van het concept van de flipped classroom.
  • De meest essentiële vraag bij de flipped classroom is: hoe kun je de tijd die je face-to-face met elkaar doorbrengt, het beste invullen?
  • Docenten zouden eigenlijk hun eigen video’s moeten opnemen, en bij voorkeur niet video’s van anderen gebruiken. Lerenden maken namelijk beter connectie met hun eigen docent. Maar als dat niet mogelijk is, dan kun je ook video’s van anderen gebruiken.
  • Er zijn lerenden die uitleg liever lezen, in plaats van bekijkjen. Geef lerenden daarom de keuze uit meerdere type bronnen. Het maakt niet uit hoe je leert, als je maar leert.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *