Pros and Cons of the Flipped Classroom bevat bruikbare geleerde lessen ten aanzien van de toepassing van het concept van de flipped classroom.
Don Goble heeft een aantal docenten in zijn schooldistrict bevraagd naar hun ervaringen met dit concept. Dit leidt tot de volgende conclusies:
- Er gebeurt vaak meer dan je denkt. Diverse docenten zijn bezig hun onderwijs met behulp van technologie te vernieuwen, zonder dat dit breed bekend is.
- De flipped classroom heeft potentie voor het onderwijs. Maar dan moet wel geïnvesteerd worden in professionele ontwikkeling, en dan moeten voldoende docenten bereid zijn om controle over het leren aan lerenden over te dragen.
- Zonder voldoende professionalisering, en zonder passende technologieën en manieren om video’s te distribueren, zal dit model niet slagen. Docenten moeten zich op hun gemak voelen met de aanpak, er vertrouwen in hebben. Het artikel geeft diverse voorbeelden van docenten die veel tijd steken in het experimenteren met applicaties. Docenten geven ook aan dat het maken van aantrekkelijke video’s niet eenvoudig is. Ook vinden zij het lastig dat zij niet kunnen zien welke lerenden de video’s bekijken, en hoe lerenden daar op reageren.
- Het concept van de flipped classroom is geen wondermiddel. Goble lijkt er niet uit of deze manier van werken in potentie geschikt is voor al het onderwijs. Enerzijds schrijft hij:
The flipped model, in my opinion, absolutely has the ability to positively impact students in every single classroom across the country.
Even later betoogt de auteur:
The idea that the flipped classroom is the ABSOLUTE solution for EVERY classroom in America is false! The flipped model will work for some, and not others.Hij benadrukt wel inbedding binnen het curriculum.
- Met behulp van video kun je volgens Don Goble goed inspelen op de meest visueel geletterde generatie ooit.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik probeer het op dit moment ook met natuurkunde bij vmbo 3gt leerlingen. Voor de informatie gebruik ik het boek van de methode aangevuld met video’s van YouTube met uitleg. Hierin merk ik dat de meeste leerlingen nog moeite hebben met het concept. Een groot deel neemt niet de moeite om voorbereidingen te treffen en wacht in de les nog op mijn uitleg. De leerlingen die het wel snappen beginnen in de les gewoon met hun opgaves en stellen gelukkig ook inhoudelijke vragen. Ik wil de komende tijd een aantal videolessen zelf opnemen en dan ze dat vooraf laten kijken. Eens kijken of ik dan meer leerlingen mee krijg.