ClassroomWindow heeft een eerste onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de flipped classroom. Met opvallend positieve resultaten.
Zo rapporteert 67% van de docenten dat lerenden beter scoren op toetsen. 80% van de docenten meldt dat de attitude van lerenden is verbeterd nadat het concept van de flipped classroom is toegepast. Maar liefst 88% van de docenten geeft aan dat hun tevredenheid met het werk is verbeterd.
Een mooie opsteker voor voorstanders van dit concept. Uiteraard is het de vraag of deze positieve resultaten op de lange termijn beklijven. Positieve effecten van een nieuwe aanpak vlakken op termijn immers vaker af.
Daarnaast kan het wel eens zo zijn dat het succes vooral ook door de docent beïnvloed wordt. Docenten, die nu het concept toepassen, zijn vermoedelijk sterk intrinsiek gemotiveerd. Zij investeren waarschijnlijk fors in voorbereiding en uitvoering. Deze inspanningen zouden wel eens het verschil kunnen maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Leuke resultaten, maar dit is alleen een enquete en geen hard onderzoek naarde effectiviteit van flip de klas. Daar ben ik heel benieuwd naar.
Ikk nerm aan dat de meeste docenten de vragenlijst naar eaarheid hebben ingevuld. Dus ook als het gaat om de leerresultaten van hun lerenden.