Flipped classroom gaat in feite om ‘beheersingsleren’

Het concept van de flipped classroom wordt vaak geassocieerd met het thuis bekijken van video. Dat is volgens de grondleggers een misvatting. In feite gaat het namelijk om ‘mastery learning’.

Flipped classroom
Foto: Jeremy Wilburn

Het concept van de flipped classroom draait niet om video, maar om activerende activiteiten die je in je klas kunt doen. Dat stelt één van de grondleggers van dit concept, Jonathan Bergmann, in een al wat ouder maar nog steeds actueel artikel.

Bergmann en zijn compagnon Aaron Sams, erkennen dat zij aanvankelijk hun instructies vormgaven via video. Nu is dat één van de manieren om instructies te krijgen. Bergmann en Sams laten lerenden nu kiezen uit een groot aantal bronnen (zoals websites en boeken).

Wat echter volgens hen veel belangrijker is, is dat je tijdens een les lerenden snel beoordeelt en hen vervolgens aan het werk zet aan verschillende stations. Daar werken zij aan verschillende opdrachten, op verschillende niveaus, in eigen tempo.

De docent loopt rond, praat met lerenden, stelt vragen en controleert de voortgang. Ook geeft de docent aan kleine groepjes demonstraties en uitleg. Huiswerk wordt dan niet meer gemaakt.

Binnen dit concept is formatief toetsen erg belangrijk. Je moet als docent goed op de hoogte zijn van de voortgang van lerenden. Zij gaan daarbij uit van ‘mastery learning’. Dit principe is eigenlijk afkomstig uit een behaviouristische visie op leren, en wordt door Martin Valcke in Onderwijskunde als ontwerpwetenschap vertaald als ‘beheersingsleren’.

Deze benadering houdt rekening met individuele verschillen tussen lerenden, waarbij lerenden werken aan doelstellingen tot dat zij deze beheersen. Dat gaat via individuele instructies (met alternatieve leermogelijkheden), feedback, hulp en -zoals gezegd- veel formatieve toetsen.

Sams en Bergmann laten lerenden daarbij zelf kiezen hoe zij willen aantonen dat zij een niveau beheersen. Zij geven toe dat dit lastig te beoordelen is.

Onderzoek laat zien dat ‘mastery learning’ een effectieve manier van leren is, behalve als je het groepsgewijs probeert toe te passen. Het is bepaald geen nieuwe benadering. Wat nieuw is, is dat je nu leertechnologieën hebt -zoals elektronische toetsen- die deze manier van onderwijs effectief kunnen helpen faciliteren.

Zoals gezegd is het artikel over het werk van Sams en Bergmann al wat ouder (zo’n twee jaar). Nog steeds wordt in de praktijk echter een sterke nadruk gelegd op het thuis bekijken van video als kernelement van het concept van de flipped classroom.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *