Flexibel onderwijs implementeren binnen een digitale leeromgeving #OWD2016 #blogsOWD

Dankzij een ‘aanrijding met een persoon’ ben ik vandaag anderhalf uur later bij de pre-conferentie van de Onderwijsdagen aangekomen. Helaas heb ik daardoor de openingskeynote gemist, en het grootste deel van de inleiding van Nico Juist. Deze blogpost gaat daarom over de inhoudelijke sessie die ik na de pauze heb gevolgd. Hierin presenteerden twee instellingen voor hoger onderwijs samen met partners voorbeelden van het gebruik van een basis leermanagement systeem en integratie van andere applicaties met een leermanagement systeem.

De Hogeschool Arnhem-Nijmegen heeft voor het deeltijdonderwijs na een aanbestedingstraject op basis van een Best Value-aanpak een digitale leeromgeving geselecteerd (geen plan van eisen maar deliverables, projectdoelstellingen en eisen en randvoorwaarden). De basisomgeving zou daarbij moeten bestaan uit distributie (van materialen), interactiefunctionaliteiten en een portaalfunctie. Ook zou personalisering gefaciliteerd moeten worden (gerichte en voor jou relevante informatie ontvangen). Men heeft daarbij ook rekening gehouden met het mogelijk opschalen naar het voltijdsonderwijs. Dat was veel sneller dan verwacht aan de orde, onder meer omdat docenten zowel in het deeltijd en voltijdsonderwijs werkzaam waren. Er zat een jaar tussen het publiceren van de aanbesteding en het opleveren van de diverse deliverables. Uiteindelijk heeft men gekozen voor Onderwijs Online.

De projectdoelstellingen vond ik nogal globaal van aard, en voor meerdere uitleg vatbaar. Dat werd ook door de sprekers onderstreept. Op dit moment is men met de leverancier in gesprek over concretisering hiervan.

Tijdens de implementatie is Onderwijs Online ook doorontwikkeld. De generieke opzet, op basis van templates, en het gepersonaliseerde karakter worden zeer gewaardeerd.

Onderwijs Online is bijvoorbeeld geïntegreerd met VLC van CSS uit Breda (voor peer feedback). Wat betreft de VLC gaat het daarbij overigens om single sign on. Onderwijs Online is verder gekoppeld aan het datawarehouse van de HAN waardoor o.a. roosterinformatie getoond kan worden in deze leeromgeving. Office 365 is nog niet geïntegreerd.

Belangrijke inzichten zijn:

  • De best value aanpak met de doelstellingen leidde tot een duidelijke focus.
  • Er was grote behoefte aan standaardisatie van de infrastructuur. Dat speelde vooral binnen het deeltijdonderwijs. Het voltijdsonderwijs moet zich daarin schikken. Anders leidt dit tot drama’s.
  • De koppeling van het datawarehouse is heel erg belangrijk voor gepersonaliseerd, efficiënt en duurzaam gebruik van data.
  • Koppeling met applicaties van derden is ook heel belangrijk. Je moet niet alles willen ontwikkelen.
  • Ultieme toegankelijk (o.a. mobiel) is heel belangrijk voor de acceptatie.

De Wageningen Universiteit gebruikt Feedback Fruits om hun leermanagement systeem te verrijken. Feedback Fruits focust zich daar ook op. Zij willen vooral het student engagement verhogen. Dat doet men via 8 producten die via LTI 2.0 binnen tal van leermanagement systemen kunnen worden gebruikt. Via LTI 2.0 kunnen koppelingen worden gemaakt met learning record stores.

Voorbeelden zijn interactieve video, peer feedback, curriculum planning en ‘personalised Learning Paths’. Dit laatste product wordt ook in Wageningen ingezet. Men is daar nu mee aan het pilotten. Op het gebied van presentatievaardigheden worden die gepersonaliseerde leerpaden gebruikt (presentatievaardigheden online voorbereiden, klassikaal laten zien).

Binnen de toepassing van Feedback Fruits worden dan scripts gemaakt voor geadviseerde instructie. Studenten voeren dan opeenvolgende leerstappen uit die de docent moet definiëren. Personalisering kan dan gebaseerd zijn op interesse, motivatie en voorkennis. Daarbij kan sprake zijn van het verplicht doorlopen van stappen, of door het adviseren van bepaalde stappen. Een chatbot zal een docent adviseren in welke studenten wat zouden moeten doen.

De diverse producten van Feedback Fruits kunnen worden gebruikt om een activerende didactiek binnen een digitale leeromgeving toe te kunnen passen. Dat blijkt ook uit de eerste praktijkervaringen. Daarbij valt op dat studenten zich persoonlijk aangesproken voelen omdat er bijvoorbeeld geen sprake is van deadlines voor hele groepen. Volgens Feedback Fruits is ook sprake van een grote groep studenten zonder dwang worden gemotiveerd. Voor de groep studenten, die de meeste problemen hebben met het onderwijs, geldt dit niet.

Het ontwikkelen van dergelijke leerpaden kost overigens best wel tijd. Vanuit innovatiemiddelen heeft een docent, die hiermee heeft gepilot, extra ontwikkeltijd gekregen. Echt beter onderwijs vraagt inderdaad om een investering.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *