Via de RSS-feed van mijn Diigo-netwerk kwam ik terecht op deze Technology Integration Matrix (TIM). Deze TIM wil laten zien hoe docenten ICT kunnen gebruiken om het leren van jongeren te versterken. De matrix gaat uit van vijf niveaus waarop je ICT kunt inzetten (van beginnend tot aan transformatie). Verder onderscheiden de makers van het Florida Center for Instructional Technology vijf kenmerken van leeromgevingen:
- Mate van actief leren.
- Mate van samenwerkend leren.
- Mate van constructivistisch leren.
- Mate van authentiek leren (mate waarin leren in een betekenisvolle context wordt geplaatst).
- Mate waarin ICT wordt gebruikt om doelen te formuleren, activiteiten te plannen, de voortgang te monitoren en resultaten te evalueren.
Per kenmerk wordt kort beschreven wat dit betekent voor de lerende, de onderwijsgevende en de leeromgeving.
Dit leidt tot 25 typen toepassingen, die in de cellen worden omschreven. Het mooie is ook dat de toepassingen o.a. met video's en beschrijvingen concreet worden geïllustreerd (voor een aantal vakgebieden).
Ik ben erg gecharmeerd van deze matrix. Het helpt docenten en onderwijsontwikkelaars vanuit een visie op leren na te denken over het gebruik van ICT binnen leersituaties. Een prima instrument, als je het mij vraagt, om te gebruiken als je het TPACK-model gaat toepassen.
Via een apart tabblad zie je ook het overzicht van gebruikte tools, en zie je toepassingen voor verschillende grades.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie