Fair Use Analysis Tool

Het onderwijs worstelt vaak met kwesties als copyright en fair use. De universiteit van Minisota heeft daarom een Fair Use Analysis (FUA) tool ontwikkeld die een docenten, managers en lerenden wegwijs kan helpen maken op dit terrein. Het artikel Fair Use Education for the Twenty-First Century: A Comparative Study of Students’ Use of an Interactive Tool to Guide Decision Making gaat onder meer in op ervaringen met deze tool, die deel uit maakt van de Copyright Information & Education Web site.

De Fair Use Analysis (FUA) tool wordt ook binnen het onderwijs zelf ingezet. De auteurs hebben ook gekeken naar het effect hiervan. Zij concluderen onder andere


Overall, our evaluation shows that an interactive, online approach to teaching about copyright and fair use can be effective in promoting understanding of these complex issues. Finally, deeper discussion based on thoughtful investigation is needed to move educators, staff, and students beyond the notion that any use of copyrighted material for educational purposes is in compliance with copyright law and fair use policies.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Beste Wilfred,
    Voor de volledigheid en met name voor de geïnteresseerde lezer van dit soort berichten over DRM. Een verwijzing naar ‘onze’ eigen copyright toolbox (http://copyright.surf.nl) van surf mag niet ontbreken.
    Misschien verder interessant om te vermelden dat de Tweede Kamer afgelopen dinsdag (18-12-07) heeft besloten dat digitale lesboeken die Nederlandse scholen zelf hebben ontwikkeld, gratis toegankelijk moeten worden gemaakt via internet(http://www.nu.nl/news/1360861/50/Digitale_lesboeken_van_scholen_op_internet.html).
    I love open content!!
    Groet,
    Paulo

  2. Beste Wilfred,
    Nog even een tweede reactie. Ik kom zojuist op de site van creative commons het bericht tegen (http://creativecommons.nl/2008/01/13/onderzoek-naar-cc-licenties-voor-het-hooger-onderwijs/) dat CC samen met Surf gaat werken aan CC-licenties voor het hoger onderwijs. Wat voor het HBO werkt, zal allicht voor het MBO werken. Je vraag hoe om te gaan met materiaal dat is ontwikkeld door consortia (met o.a. bedrijven/uitgeverijen) is niet zo een-twee-drie te beantwoorden.
    “Onlangs heeft Creative Commons Nederland met SURFdirect contact gelegd om te onderzoeken of een van de Creative Commons licentie hiervoor geschikt zou zijn. SURFdirect en Creative Commons Nederland zijn een project gestart om te zien of we voor de gehele hoger onderwijs- en onderzoekssector een eenduidige aanbeveling kunnen geven over een te gebruiken licentie. Omdat er altijd uitzonderingsgevallen zullen zijn, richten we ons volgens de “80-20 regel” op overgrote meerderheid van de gevallen.
    Alvorens te kunnen bekijken of een van de Creative Commons licenties geschikt is of dat er een alternatief ontwikkeld moet worden, willen we beter zicht krijgen op de wensen en eisen van onderwijsmakers en onderzoekers en van de gebruikers. Daarvoor hebben wij de medewerking van mensen uit het veld nodig. Wij willen graag van onderwijsmakers en onderzoekers weten op welke manieren zij onderwijs- dan wel onderzoeksmateriaal beschikbaar stellen of wilen stellen en welke vormen van hergebruik van materiaal van derden zou gewensd worden. Het betreft niet alleen wetenschappelijke publicaties maar ook leermateriaal in al haar verschijningsvormen, wetenschappelijke data en ruw onderzoeksmateriaal.
    Hiervoor hebben wij een simple vragenlijst ontwikkelt, deze is verkrijgbaar door een email naar info@creativecommons.nl te sturen. Deadline voor het retourneren van de vragenlijsten is de woensdag 23 januari.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *