Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren van blended learning.

  • Effectief gebruik van de tijd. De tijdsinvestering bij blended learning kan verschillen van face-to-face leren. Voor sommige activiteiten heb je meer tijd nodig, terwijl andere activiteiten minder tijd nodig hebben. Dat betekent dat je een rooster van een gewone schooldag niet 1-op-1 moet overnemen als je online leren gaat toepassen. De auteurs geven geen voorbeelden. Je kunt echter een traditioneel hoorcollege bijvoorbeeld niet via Zoom verzorgen.
  • Lerenden moeten beschikken over basisvaardigheden op het gebied van blended learning. Ze moeten hun eigen leren bijvoorbeeld meer reguleren, en zich ook kunnen focussen. Lerenden hebben begeleiding nodig om deze vaardigheden te ontwikkelen.
  • De mate van ondersteuning die lerenden krijgen. Verschillende manieren van blended learning vragen om diverse vormen van ondersteuning die ook blended zal plaatsvinden. Bij synchroon online leren ben je bijvoorbeeld in staat om onmiddellijk ondersteuning te geven. Bij asynchroon online leren moet je ondersteuning bijvoorbeeld inbouwen in de content. Het monitoren en ondersteunen van het welzijn zijn ook belangrijk.
  • Docenten zullen over vaardigheden moeten beschikken om blended learning te verzorgen (denk aan TPACK). Doeltreffende professionele ontwikkeling, ondersteunende coaches en monitoringinstrumenten zijn dan van cruciaal belang.
  • Aanpassing van de inhoud. Je zult na moeten denken over hoe je de hoeveelheid content en diversiteit aan content deels online gaat aanbieden.
  • Didactische samenhang. Hoe zorg je voor samenhang tussen asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?
  • Technologie. Daarbij gaat het niet alleen om toegankelijkheid van technologie, maar ook om het selecteren van relevante technologie. Je hebt tools nodig voor asynchroon en synchroon online leren, en om op locatie te gebruiken. Tools zullen ook interactie tussen de docent en de lerenden, en de lerenden onderling mogelijk moeten maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *