Facebook binnen het onderwijs gebruiken (#in)

Juliette en Stephen Heppell pleiten er voor om Facebook binnen het onderwijs te gebruiken. We moeten jongeren immers leren om sociale media op een verstandige, verantwoordelijke en veilige manier te gebruiken:

If we were seeking to develop water safety we wouldn't keep children away from water until they are 16 and then throw them off the pier – similarly with social media, blindly banning them is inappropriate and equally dangerous.

Conversely, if students see social media used in a positive way to enhance learning, it changes the way they perceive these social spaces, which by osmosis become more educational – who wouldn’t want that?

  In hun bijdrage zetten zij een aantal do's en don'ts op een rij. Rode draad hierin is: net als in het 'offline' leven moet je er voor zorgen dat jongeren ook online niet te veel zicht krijgen op je persoonlijke leven. Daarnaast valt op dat zij leerlingen via sociale media vooral positief willen bekrachtigen, en dat zij er voor pleiten dat je openlijk communiceert met leerlingen (in plaats van via oncontroleerbare chats).

Heppell en Heppell raden ook af om naar foto's van leerlingen te kijken (behalve de profiel-foto).

If you saw something inappropriate you would have to report it and the whole chemistry of the relationship would change – this is not a place for that kind of monitoring.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *