Ik krijg de laatste tijd wel vaker de vraag of de ’traditionele elektronische leeromgeving (ELO)’ wel geschikt is voor leersituaties waarbij sprake is van een meer actieve rol van de lerende en waarbij ook sprake is van meer informele vormen van leren. Mede aanleiding voor deze vraag is de opkomst van social network services à la Hyves, MySpace of Facebook. Toepassingen die ook binnen leersituaties worden ingezet (maar nog niet op grote schaal).
In dit verband vind ik de bijdrage van Tony Karrer over Facebook als leerplatform relevant. Karrer legt eerst uit wat Facebook is -nog steeds geen overbodige luxe, merk ik bijna dagelijks- en hoe deze applicatie momenteel wordt gebruikt. Karrer merkt daarbij op dat hij vaak via LinkedIn in contact komt met mensen, maar met hen via Facebook communiceert. En dat is volgens hem een groot voordeel van Facebook: erg veel mensen gebruiken het, en je kunt bovendien via Facebook andere apllicaties gebruiken. Daarom kun je Facebook volgens Karrer goed gebruiken voor leerdoeleinden van je eigen organisatie.
In Nederland gebruiken natuurlijk veel minder mensen Facebook. De kritische massa ontbreekt op dit moment, als je het mij vraagt. De mogelijkheid om zelf applicaties aan je Facebook-omgeving toe te voegen (denk aan Del.icio.us of Twitter) is inderdaad een sterk punt, en dat geldt ook voor de mogelijkheid om profielen te bekijken. Maar toch vraag ik me af Facebook geschikt is als ELO. Robert Scoble zet vraagtekens bij de schaalbaarheid (zie ook zijn bericht The you-don’t-need-more-friends lobby. Ik vraag me ook af of het eenvoudig is om content uit Facebook te exporteren, of om de inhoud van netwerken op een eenvoudige manier te managen (je kunt zeggen van BlackBoard wat je wilt, maar je kunt gemakkelijk courses kopiëren).En kun je een mappenstructuur binnen een netwerk aanmaken om documenten met elkaar te delen? Bovendien wil je soms de mogelijkheid hebben om wel met verschillende rollen te werken. Zo zijn er ongetwijfeld meer didactische beperkingen aan Facebook.
Ik denk eerder dat Facebook -zoals we het nu kennen- een onderdeel kan zijn van een ELO, in plaats van ‘een ELO’ op zich. Daar is niets mis mee, maar wel belangrijk om je te realiseren. Bovendien zou ik graag wat meer praktijkervaringen willen zien van Facebook als (onderdeel van een) leerplatform. Dus: doe je ‘oude’ ELO voorlopig niet de deur uit ten gunste van Facebook, maar durf te experimenteren met applicaties à la Facebook (en deel je ervaringen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred,
Ik stelde Maarten net de vraag waar de educatieve toepassingen van Facebook zijn. Ik vind het een heel flexibel platform (vooral de manier waarop je app kan toevoegen), maar er ontbreekt toch nog een en ander om een zinvol educatief gebruik mogelijk te maken, lijkt me. Een goed gestructureerde discussie voere is me nog niet gelukt.
Steven