Experimenteren met podcasts: Wilfred’s reflecties op technology enhanced learning

Ik heb besloten te gaan experimenteren met podcasting. In deze blogpost schrijf ik over mijn eerste ervaringen.

Ik heb onlangs een column geschreven over de waarde van podcasts voor leren (na publicatie ook op mijn blog te lezen). En binnenkort moet ik voor een online cursus een podcast maken (in interview-vorm). Ik heb daarom een Yeti van Blue aangeschaft, een goede USB microfoon voor het maken van professionele opnames.

Deze twee gebeurtenissen waren aanleiding om ook zelf aan de slag te gaan met het maken van een podcast.

  • Via Erwin Blom en zijn onvolprezen nieuwsbrief Fast Moving Target heb ik een account genomen bij Anchor. Je kunt hier op een heel gebruikersvriendelijke manier podcasts maken en publiceren. Je kunt geluidsbestanden direct opnemen of uploaden. Je hebt onder meer intro’s tot je beschikking die je kunt toevoegen. Het ordenen van fragmenten is heel eenvoudig (slepen).
  • Ik heb op mijn Macbook de applicatie Audio Recorder geïnstalleerd. Hiermee kun je geluidsbestanden in aif- of mp3-formaat opnemen. De app is heel eenvoudig: opnemen, pauzeren, stoppen, opslaan of weggooien. De geluidsbestanden kun je uploaden naar Anchor.,
  • Ik heb een aantal losse fragmenten opgenomen. De introductie en afsluiting wil ik eventueel hergebruiken.

Ik heb voor deze podcast met name gebruik gemaakt van tekst die ik al eens geschreven had.

Qua techniek stelt het maken van een podcast niet veel voor. Toch heeft het maken van de podcast van ruim vijf minuten me ongeveer een uur tijd gekost. Dat komt omdat ik opnames best vaak heb overgedaan. Je moet rustig praten, duidelijk articuleren, een relevante boodschap hebben en liefst spontaan spreken. Dat valt niet mee.

Ik zal dan ook niet heel intensief podcasts in deze vorm maken. Een interview is volgens mij een betere vorm (maar kost meer regelwerk).

De RSS-feed van mijn podcast is: https://anchor.fm/s/c23b890/podcast/rss

Hier vind je het resultaat:

Waarom ik kippenvel krijg van ‘een e-learning’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *