Bewijzen, bewijzen, bewijzen. Niet alleen in Nederland willen ‘we’ steeds vaker aan tonen dat ICT in het onderwijs werkt. Het Britse Becta heeft in de zomervakantie een interim review gepubliceerd: Evidence on the impact of technology on learning and educational outcomes (met dank aan Vicki Davis).
De belangrijkste boodschap van de notitie staat wat bij betreft aan het begin. Er zijn tal van technologieën in gebruik, binnen zeer diverse contexten. Dus:
We must not wrongly transfer findings from specific uses of technology to broader judgements about the role of technology in learning.
Over het algemeen, concludeert Becta, is overall sprake van een positieve invloed van technologie op leren en leereffecten. Maar je moet met tal van variabelen rekening houden. Een voorbeeld van zo’n variabele is de mate van ‘e-maturity’ van de organisatie, die zich kenmerkt door een systematische en planmatige aanpak van de invoering van (t)e-learning.
‘E-maturity’ is the extent of provision, management and use of technology to support learning across the curriculum.
Verder zijn belangrijk: professionalisering van docenten, ondersteuning bij curriculumontwikkeling (in relatie tot ICT), een duidelijke visie op leren en een leerconcept, en het gebruik van ICT voor leerdoeleinden door lerenden thuis.
De review presenteert eerst algemene conclusies en bespreekt daarna summier verschillende studies. De bevindingen komen sterk overeen met publicaties van Kennisnet op dit gebied.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie