Europese studie naar ICT in het onderwijs

Onderwijsinstellingen investeren betrekkelijk veel geld en energie in netwerken, hardware en software. Er wordt aangenomen dat dit een belangrijke randvoorwaarde is voor goed gebruik van ICT in het onderwijs. Onderzoek laat echter zien dat er geen relatie is tussen een goede ICT-infrastructuur, en het gebruik van ICT door docenten, studenten, hun vertrouwen en houding.

Digital agendaSurvey of schools: ICT in Education is het uitvoerige verslag van een onderzoek naar het gebruik van ICT in het Europese onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd binnen de 27 EU-landen plus Kroatië, IJsland, Noorwegen en Turkije. Helaas hebben de onderzoekers te weinig data ontvangen uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, IJsland en Nederland.

De onderzoekers trekken conclusies op het gebied van:

  • ICT infrastructuur en gebruik ervan
  • Het gebruik van ICT voor leeractiviteiten en het vertrouwen in digitale bekwaamheid
  • Schoolbeleid, strategie, ondersteuning en attitude

Het onderzoek laat onder meer zien dat de meeste docenten vertrouwd zijn met ICT ten behoeve van het onderwijs, maar het vooral nog gebruiken ter voorbereiding van het onderwijs.

Only a few use it – and still to a limited extent – to work with students during lessons, and even less frequently to communicate with parents or to adjust the balance of students’ work between school and home in new ways. The overall frequency of use of different types of ICT-based activities in class reported by teachers is around several times a month on average at EU level.

Verder valt op dat leerlingen thuis veel vaker ICT voor leren gebruiken, dan op school.

Such a finding underlines on the one hand the extent of informal or non-formal learning actually taking place out of school, and on the other hand students’ interest in spontaneous self-directed learning.

Docenten voelen zich vertrouwd met ICT, staan positief ten opzichte van ICT ten behoeve van leren en gebruiken op zich ook vaker ICT binnen het onderwijs dan voorheen. Des te vertrouwder docenten met ICT zijn, des te meer zij deelnemen aan professionele ontwikkeling. Professionele ontwikkeling blijkt overigens een belangrijke voorwaarde te zijn voor het effectieve en efficiënte gebruik van technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. De zin: “Onderzoek laat echter zien dat er geen relatie is tussen een goede ICT-infrastructuur, en het gebruik van ICT door docenten, studenten, hun vertrouwen en houding.”intrigeert me. Mijn eerste gedachte is dan toch dat er een verschil in opvatting is over een “goede” ict infrastructuur tussen beheerders en gebruikers daarvan. Maar ik zou dit rapport graag lezen. Heb je een link?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *