Laptops: One year later beschrijft de ervaringen van het gebruik van laptops in het onderwijs, in het kader van een Amerikaans project. Wat blijkt onder meer: docenten gebruiken ICT vaker en intensiever dan voorheen. Dankzij laptops kunnen docenten en leerlingen ICT ‘just-in-time‘ gebruiken.
Je ziet ook dat docenten dankzij het gebruik van laptops ICT-vaardiger worden èn vaardiger worden op het gebied van digitale didactiek: ze ontdekken hoe zij ICT zódanig kunnen inzetten dat technologie toegevoegde waarde heeft. Zo geeft het artikel als voorbeeld een wiskunde docent die normaliter moest uitleggen wat pi is, maar dat nu dankzij een Internetapplicatie kan laten zien.
Natuurlijk zijn er docenten die nog steeds een aversie houden tegen technologie in het onderwijs en ouders die tegen de kosten ‘aanhikken’ en bang zijn voor ‘inappropriate use‘. Scholen nemen verschillende maatregelen om dit tegen te gaan, zo blijkt uit het artikel. En bovendien:
And, as the technology becomes more familiar, the novelty of playing around may be wearing off
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie