Het artikel Using Piazza to Encourage Interaction gaat over toepassen van een web 2.0-tool voor samenwerkend leren. Ik vind vooral de geleerde lessen interessant.
Docent Abir Quasem beschrijft in deze bijdrage hoe hij de mij onbekende applicatie Piazza gebruikt om studenten samen problemen te laten oplossen. Een aantal zaken valt me hierin op:
- Het gebruik van een dergelijke online omgeving helpt bij het betrekken van meer stille, introverte, studenten bij het onderwijs. Deze studenten laten zich niet alleen online ‘horen’, maar ook tijdens de les.
- Het online platform wordt op een ‘blended’ manier gebruikt. De docent stelt uitdagende vragen op Piazza en gaat tijdens face-to-facebijeenkomsten in op online discussies. Op een gegeven moment neemt de intensiteit van de online discussies toe. Studenten moeten dus eerst wennen aan deze manier van interactie. De verschuiving van offline naar online leren vindt geleidelijk plaats.
- Piazza is non-hiërarchisch en interactief van aard. De affordances van deze applicatie nodigen uit tot interactie, en zelfs tot eigen initiatief van studenten om te leren.
- Het niveau van betrokkenheid en interactie is in vergelijking met klassieke colleges vele malen hoger.
- Studenten gebruiken deze applicatie ook om feedback aan de docent te geven over de opzet van het onderwijs. Deze gebruikt deze feedback om zijn onderwijs aan te passen.
Deze bevindingen zijn daarmee in lijn met eerdere conclusies uit onderzoek naar computer supported collaborative learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie