Ervaringen met een grootschalige implementatie van ipads (#in)

Via de Scoop.it editie over iPads in education ben ik net terecht gekomen op een artikel uit de Educause Review over geleerde lessen van een grootschalig experiment met iPads aan een Amerikaanse Universiteit.

Het artikel benadrukt voor de hand liggende, maar ook vaak genegeerde, succesfactoren zoals:

  • Leiderschap (inclusief risico durven nemen en belangstelling hebben voor theorieën over leren en de invloed van ICT op leren).
  • Nauwe samenwerking tussen de ICT-afedeling en academisch ledierschap, medewerkers en studenten.
  • Een up to date infrastructuur, en een goed ingerichte helpdesk.
  • Professionalisering van medewerkers.
  • Het herontwerpen van curricula, waarbij medewerkers ook al doende moeten leren:

    With no models to work from, they had to explore, practice, and discover—on their own—the iPad's potential for expanding learning.

De iPad blijkt vooral gebruikt te worden voor het onmiddelijk verzamelen van authentieke informatie, voor het versterken van instructies (bijvoorbeeld door participatie via back channels te vergroten), en voor het gebruiken van nieuwe leermiddelen (zoals interactieve ganmes) en het verzorgen van presentaties door studenten.

Opvallend: de iPad wordt ook gebruikt als e-reader, maar dit lijkt slechts een bijkomstigheid (terwijl dat juist bij veel universiteiten de belangrijkste reden is om aan de slag te gaan met iPads).

De auteurs benadrukken in deze bijdrage ook het belang van de combinatie tussen het gebruik van de iPad en cloud computing. Gebruikers, schrijven zij,

use the iPad for convenience, portability, communication, information gathering, note taking, reading, and interactive work. The desire to "stay connected" continues to move everyone toward mobility.

Eén van de nog te beantwoorden vragen is of het gebruik van ICT en interactieve didactische benaderingen nog voldoende tijd laat voor integratief en reflectief denken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. De willibrordschool, waar ik werk als LB-ict-er, gaat ook Ipads invoeren. Ik ben vooral erg benieuwd naar de leerresultaten en of we een verbetering zien daarin. Wordt een beetje natte vinger werk aangezien ik niet van plan ben een wetenschappelijk onderzoek aan de invoering van Ipads vast te hangen…
    Wel fijn om te zien dat we met de beschreven valkuilen goed bezig zijn!
    Groet,
    Wytze
    http://www.meesterwytze.blogspot.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *