Ervaringen met de Kindle, iPad en enTourage eDGe in het onderwijs (#in)

"E-readers, E-books Represent Future for Community College" doet verslag van enkele pilots met verschillende typen e-readers bij een community college (vergelijkbaar met onze ROC's). Opvallend: het gaat daarbij om de Kindle van Amazon (inderdaad een e-reader), de iPad en de enTourage eDGe (de laatste twee zijn veel meer dan een e-reader). Enkele conclusies:

  • Docenten in verschillende vakgebieden geven de voorkeur aan een ander apparaat. De iPad leidde veel leerlingen bij het vak Engels bijvoorbeeld af van het lezen. Elk apparaat blijkt sterke en minder sterke kanten te hebben. Daarbij valt op dat gebruikers nogal traditionele 'computer-wensen' hebben, die deze apparaten niet altijd kunnen beantwoorden (printen, projecteren, browsen).
  • De prijzen van e-books lopen sterk uit elkaar. Als leerlingen veel geld uit moeten geven, dan willen ze vaak iets tastbaars in handen hebben (geen e-book).
  • Leerlingen, die gebruik maakten van e-books op de drie apparaten, bleken beter te scoren tijdens toetsen dan leerlingen die met traditionele boeken werkten. Wellicht is dit het motiverende effect van de nieuwigheid.
  • De apparaten vertoonden weinig kuren.
  • Voor Amerikaanse leerlingen zijn er relatief veel vrij verkrijgbare e-books beschikbaar. Daardoor kunnen e-readers kostenbesparend werken. Het is de vraag of deze bevinding ook betrekking heeft op ons land.

Het is vreemd dat deze school drie verschillende apparaten met elkaar heeft vergeleken. Ik vermoed ook dat binnen het onderwijs maar beperkt gebruik gemaakt is van de mogelijkheden die een iPad of enTourage eDGe heeft. Het is net alsof men een laptop puur voor het tekstverwerken gebruikt. Hier had meer aan leerervaringen uitgehaald kunnen worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik vind het een beetje vreemde kritiek waar je het bericht mee afsluit. Ze hadden een bepaald (substitutie) doel voor ogen met de apparaten. En bij dat doel hebben ze die apparaten getest.
    Het is als wanneer ik taart wil bakken en nu een handmixer gebruik voor het kloppen van het deeg. Als ik dan een gewone elektrische mixer test en een uitgebreide keukenmachine die nog 20 andere dingen kan doen, dan is de kans groot dat ik voor de elektrische mixer kies.
    Nou kun je wel zeggen: “dat is vreemd, met de keukenmachine had je er nog veel meer uit kunnen halen en betere taarten kunnen bakken”. Maar dan ga je voorbij aan de vraag die er lag.

  2. Gebruikers hebben traditionele computerwensen (bv tekstverwerken) omdat de gewenste output in het onderwijs hier om vraagt. Die is vooral tekst- of cijfergericht. Gebruikers gaan pas andere eisen aan tools stellen als opleidingen vragen om andersoortige leerproducten. Ik ken nog nauwelijks goede voorbeelden hiervan. Wie wel?

  3. @Pierre: dan zijn ze zelf ook niet consequent. Want ze willen wel andere dingen kunnen doen, dan aleen e-lezen. Ik vind het in ieder geval vreemd dat je een iPad of Entourage kiest als je alleen een e-reader wilt.
    @Patricia Kokx: ook binnen de grenzen van het bestaande onderwijssysteem, kun je op een meer co-creërende manier aan de slag met een iPad. Zie http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2010/06/kenmerken-en-affordances-van-de-ipad-en-het-gebruik-in-het-onderwijs-in-.html en http://www.diigo.com/user/wilfredrubens/ipad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *