Ervaringen e-readers in het onderwijs

Via verschillende weblogs worden de eerste ervaringen met e-readers beschreven. Highlighting E-Readers doet verslag van een pilot bij de Princeton universiteit, en is -zachts gezegd- niet overdeeld positief over het gebruik van -in dit geval- de Kindle DX binnen het onderwijs. Men concludeert dat studenten de mogelijkheid missen om aantekeningen te maken en passages aan te strepen. Ook kun je niet meerdere documenten tegelijkertijd op een Kindle DX openen (terwijl je dat bij onderzoek wel wilt doen). Werken op papier of op een laptop is dan handiger. Vinden ook de studenten.

Naarmate studenten meer reizen, wordt de Kindle DX meer gewaardeerd (minder gesjouw met boeken en rapporten). Ook blijkt dat studenten minder papier gebruiken. Tot slot valt op dat de Kindle DX populairder is voor het lezen van 'recreatieve' boeken.

Terecht merkt de auteur op dat we nog maar aan het begin van een ontwikkeling staan. Derek Morrison stelt dat ook en geeft bijvoorbeeld aan dat het gebruik van 'kleur' en multimedia een belangrijke ontwikkeling is (een minder duurzame batterij neemt men dan op de koop toe). Maar ook hij somt enkele belangrijke tekortkomingen op van de huidige generatie e-readers, zoals


It’s based on a walled garden model and proprietary format which locks the user to Amazon and places major constraints on sharing Kindle downloads.


Hij concludeert dat de e-reader allesbehalve perfect is, net zo min als het papieren boek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *