E-portfolio’s: focus on improvement not on judgement

Helen Barret mocht de tweede key note houden van het congres Social skills durch social software. Toen zij dinsdagavond van Graham en mij hoorde dat veel deelnemers ook het e-portfolio congres in Cambridge hadden bezocht, verzuchtte zij: "Oh, my God". Zij had nu namelijk weer hetzelfde verhaal. En toch was dat niet erg. Barret heeft een prettige stijl van praten, en geeft op een helder manier aan waar het bij een e-Portfolio om zou moeten gaan. Om digital storytelling, "focus on improvement not on judgement", om kennisconstructie, om reflectie als hart van een "learning portfolio". En door gebruik te maken van technologieën als podcasting en streaming video hoeft een e-portfolio niet alleen tekstgebaseerd te zijn. Barret pleitte er voor om lerenden 2-4 minuten durende "digital stories" op te laten nemen, die gebaseerd zijn op een uitgeschreven script (het schrijven helpt gedachten opnieuw te structureren). Een stem impliceert immers authenticiteit, en maakt een e-portfolio echt persoonlijk. "It gives the reflections a uniqueness", aldus Barret.

Helenbarret

Helen Barret ging ook in op de relevantie van "pocket technology" voor e-portfolio’s (de lerende kan het e-portfolio permanent bij zich dragen op PDA’s, flash drives of iPods). Haar presentatie staat op haar website.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *