Het artikel How Blended Learning and Gamification Increase Student Engagement beschrijft de casus van een docent die lerenden via WordPress laat participeren in digitale ontwerpmissies. Deze casus onderstreept in feite enkele belangrijke didactische uitgangspunten voor online leren.
Docent Rob Schwartz vertelt interviewer Dan Gordon hoe zijn school online leren in de praktijk vorm geeft. Belangrijke didactische uitgangspunten hierbij zijn:
- Maak lerenden face-to-face vertrouwd met online leren. Het is niet alleen belangrijk dat lerenden leren hoe zij moeten leren, maar dat zij ook moeten leren online te leren.
- Online bronnen vervangen geen fysieke leeromgeving, maar het tekstboek. Binnen fysieke leeromgevingen kun je samenwerking, innovatie en problemen oplossen faciliteren. Online kan dat ook, maar het is veel moeilijker. Een belangrijke les is dan wat mij betreft dat je goed moet nadenken welke leeractiviteit je online uitvoert, en welke niet. Als je niet of amper fysiek bij elkaar kunt komen, dan zul je heel goed moeten nadenken over hoe je zaken als innoveren en samenwerken online kunt bevorderen.
- Lerenden willen niet geëngageerd zijn met content, zij willen bezig zijn met anderen over die content. Dit impliceert m.i. dat je docent-student-interactie en student-student interactie niet zo maar kunt vervangen door student-content interactie (wat in het kader van massive open online courses wel eens wordt beweerd). Leren is een humane ervaring (naast -in mijn ogen- ook een cognitief proces).
- Als lerenden zichzelf eigenaar voelen van hun leren, dan bevordert dat de betrokkenheid bij leren. Dit eigenaarschap bevorder je door lerenden keuzemogelijkheden te geven ten aanzien van wat en hoe zij willen leren.
- Lerenden moeten de mogelijkheid hebben om van fouten te leren. Vaak gaat het ook niet om goed of fout. Het gaat om vallen en opstaan. Je kunt niet vernieuwen zonder te vallen en op te staan. Wat mij betreft is het wel belangrijk dat ingebouwd wordt waarom iets op een andere manier beter kan (en hoe dat werkt).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Mooi en herkenbare uitgangspunten. De basis voor online leren is, dat je offline een goede relatie moet hebben. Dus begin offline, daarna online. Niet andersom. Dat is mi de reden dat de uitval van MOOC zo hoog is (>90%): geen binding, te anoniem.
Het is helemaal de vraag of dat de reden is. Onderzoek geeft een ander beeld (drukke agenda in combinatie met vrijblijvendheid, deelnemers nemen niet deel om de MOOC af te maken, etc)