Engagement van lerenden neemt tijdens schoolloopbaan drastisch af

Binnen het onderwijs wordt niet alleen onderzocht hoe lerenden scoren op toetsen, maar bijvoorbeeld ook hoe hun betrokkenheid bij school zich ontwikkeld. Althans, dat gebeurt in de VS. Van de uitkomsten word je overigens niet vrolijk.

Engagement Gallup Student Poll
Bron: Gallup Student Poll 2015

Er wordt binnen het onderwijs best veel onderzocht. Het PISA onderzoek kijkt onder meer naar prestaties op het gebied van taal en rekenen. De JOB Monitor onderzoekt tevredenheid van studenten over zaken als begeleiding en stages. De Gallup Student Poll (GSP) is een grootschalig Amerikaans onderzoek dat middels een vragenlijst naar vier dimensies kijkt.

  • Engagement (betrokkenheid bij en enthousiasme voor school).
  • Hoop (ideeën en energie van studenten over de toekomst; er schijnt een verband te zijn met studiesucces).
  • Aspiraties voor ondernemerschap.
  • Carriere/financiële geletterdheid (informatie, houding en gedrag dat nodig is om op een gezonde manier deel te nemen aan de economie).

Volgens de onderzoekers zijn cognitieve ontwikkeling en academische prestaties slechts onderdelen van een complex geheel dat studiesucces verklaart.

Enkele conclusies uit dit onderzoek zijn:

  • De helft van de lerenden is ‘engaged’. 21% is zelfs ‘actively disengaged’. Engagement neemt sterk af, naarmate de schoolloopbaan vordert (in het laatste jaar neemt engagement iets toe). Zo geeft slechts 31% van de lerenden in klas 11 aan dat iemand in de laatste zeven dagen hen heeft verteld dat zij goed werk op school hebben verricht.
  • 48% van de studenten is hoopvol. Dit percentage neemt ook af naarmate lerenden ouder worden, maar een stuk minder dan engagement. Lerenden zijn het meest hoopvol over het behalen van een diploma (80%) en het minst hoopvol over de aanwezigheid van een mentor die hun ontwikkeling stimuleert (33%).
  • Eén op de vier lerenden geeft aan van plan te zijn een eigen bedrijf te starten. 16% zegt iets te gaan uitvinden dat de wereld veranderd. Eerlijk gezegd had ik hier op die leeftijd geen flauw idee van. Ik vraag me af of op deze dimensie zinvol kunnen scoren.
  • Van deze groep lerenden heeft 17% een betaalde baan. Uiteraard gaat het hierbij vooral om oudere lerenden. 42% geeft aan dat zij leren hoe ze geld kunnen (be)sparen en uitgeven. 68% is betrokken bij een maatschappelijke activiteit zoals sport of vrijwilligerswerk.

Met name de uitkomsten op het gebied van engagement en hoop zijn in negatieve zin opzienbarend.

Dr. Scott Mcleod stelt hierover m.i. terecht:

The biggest indictment of our schools is not their failure to raise test scores above some politically-determined line of ‘proficiency.’ It’s that – day in and day out – they routinely ignore the fact that our children are bored, disengaged, and disempowered.

Deze uitkomsten leiden inderdaad tot zorg over de relatie van scholen en docenten met lerenden. Uiteraard roept dit de vraag op of het in ons land een stuk beter gesteld is met engagement en hoop.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *