Veel mensen die ‘geloven’ in (t)e-learning aarzelen vaak bij één toepassing, zo heb ik vaak gemerkt. En dat is de inzet van Internettechnologie bij het begeleiden van lerenden. Kun je dat online doen? Mis je dan geen non-verbale informatie (zoals gelaatsuitdrukkingen of intonatie)? Welnu: uit onderzoek van OU-promovenda Daantje Derks blijkt volgens Scienceguide dat Internetters er heel goed in kunnen slagen om online emoties over te brengen, bijvoorbeeld door de schrijfstijl aan te passen, door emoties expliciet te verwoorden of door emoticons te gebruiken.
Natuurlijk geldt dat je die online emoties ook ècht over moet brengen. En wellicht zit daar een ‘bottle neck’ bij menig begeleider: h/zij is geen Internetter, kan geen online emoties overbrengen. Professionaliseringsactiviteiten van online begeleiders in spé zouden zich daarom ook moeten richten op het online overbrengen van emoties.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Mooi bericht, het monitoren en faciliteren van processen binnen e-Learning vergt inderdaad een andere ervaring en houding van begeleiders. De processen en emoties zijn ook anders dan in een klassikale setting.
Maar ik denk dat ook ontwerpers van (e)learning processen wel wat meer zouden kunnen doen met emoties van lerenden. Leren is vaak een te vlakke ervaring terwijl het geleerde beter beklijft als de emoties ook een rol krijgen in het geheel.