Emotie en cognitie hangen nauw met elkaar samen. Toch doen we op het gebied van e-learning weinig met emoties. Dat gaat waarschijnlijk veranderen.
Wim Westera heeft op basis van proefschrift van Kiavash Bahreini in het decembernummer van OnderwijsInnovatie (pdf) een artikel geschreven over emotieherkenning en e-learning. Volgens Wim wordt buiten het onderwijs emotieherkenningstechnologie al vaker toegepast. Bij online leren zouden we ook meer rekening kunnen houden met emoties, als we daar emotieherkenningstechnologie zouden gebruiken. Negatieve emoties zoals angst belemmeren leren, terwijl positieve emoties (mits ze niet te heftig zijn) het leren juist kunnen versterken.
Volgens Wim zijn er tal van emotieherkenningstechnologieën -zoals het registreren van toetsaanslagen, bloeddruk of hersenfilmpjes- die echter beperkt betrouwbaar zijn, en bepaald niet laagdrempelig om te gebruiken (denk aan sensoren en elektroden aanbrengen). Kiavash Bahreini en zijn begeleider Rob Nadolski hebben echter verschillende technieken en rekenmethoden gecombineerd, waardoor zij in staat zijn geweest om zeven basisemoties met een simpele webcam en heel snel te herkennen. De gemiddelde betrouwbaarheid was 72%. Door mimiek te combineren met zaken als stemintonatie, houding en gebaren hebben zij deze betrouwbaarheid tot 98% weten te verbeteren.
Dankzij deze meervoudige benadering wordt het mogelijk om emotieherkenning te gebruiken bij online leren. Leertaken kunnen volgens Wim Westera worden aangeboden, mede op basis van emoties. Verder kan bijvoorbeeld feedback worden gegeven, afhankelijk van waargenomen emoties. Kiavash Bahreini en Rob Nadolski hebben verder emotieherkenning gebruikt binnen een game voor communicatietraining. De beheersing van emoties maakte daarbij deel uit van de leerinhoud. Spelers moesten met de juiste emotie reageren op een virtuele gesprekspartner. Uit dit onderzoek bleek dat de proefpersonen beter presteerden als zij feedback kregen van de computer. De spelers accepteerden computerfeedback ook probleemloos.
Wim Westera adresseert aan het eind van zijn bijdrage ethische implicaties van emotieherkenning bij online leren. De computer binnen het domein van onze emoties? En wat gebeurt er met deze data?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie