In het kader van de wet BIO implementeren onderwijsinstellingen op dit moment de functieprofielen- en matrix in hun organisatie. Zij hanteren hierbij een competentieset van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL), die in 2011 wordt herzien. In deze set komt ICT niet aan de orde. Een groot gemis, uiteraard.
Daarom is recentelijk de Kennisbasis ICT gelanceerd, met als aanbeveling ICT-competenties op te nemen in het curriculum van de lerarenopleidingen. In het kader van dit initiatief is deze week een inventarisatie in opdracht van Kennisnet verschenen van bestaande ICT competentiesets (ik ben hiervoor nog geïnterviewd).
Op basis van een analyse van bestaande ICT-competentiesets concluderen de auteurs onder andere dat in de meeste competentiesets sprake is van het apart benoemen van ICT-vaardigheden. In de literatuur bespeuren zij wel een tendens naar integratie en inbedding. Ook wordt meestal uitgegaan van onderwijssectoroverstijgende bekwaamheden, en wordt gewerkt met verschillende niveaus.
Zie ook het bericht van Gerard Dümmer (en de reacties daarop) en de blogpost van Annemarie van Essen (o.a. over het meten van competenties).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Werken aan de ICT competenties van docenten?
Dat werkt maar op een manier: gewoon zelf doen!
Niet er over praten, maar aan de slag.
Maak werk van je professionaliteit als docent.
Het onderwijs bestaat grotendeels uit werknemers die zich bezig houden met de competenties van anderen, maar geen werk maken van de eigen competenties.
Pas een gedifferentieerde beloning toe op docenten die wél competent zijn en zich blijven ontwikkelen om leerlingen zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
Niet klagen, maar maak werk van je vak!
@Wim Kuperus: ik vraag me af of je het werken aan ICT-competenties volledig voor rekening van de zelfverantwoordelijkheid van docenten kunt laten zijn. Deels wel, deels is het ook een taak van werkgevers om te investeren in medewerkers. Daarnaast voel ik meer voor opvattingen van Dan Pink over het motiveren van medewerkers. Hebben gedifferentieerde beloningen niet een beperkte houdbaarheidsdatum?