"Elements of Effective e-Learning Design" is een recent gepubliceerd artikel van twee Australische onderzoekers.
"This paper highlights the elements of effective design that we consider assist in the development of high quality materials in a cost efficient way."
Zij onderscheiden zes aspecten een "e-learning ontwerp". Zij willen daarbij vooral kijken naar de bijdrage van deze elementen aan de effectiviteit van het leren. Het eerste element betreft krachtige leeractiviteiten (die tot actief leren uitnodigen). Element twee betreft een betekenisvol scenario, dat motiveert om te leren (waarom leren?).
Het geven van feedback is het derde element, dat de auteurs noemen. Daarbij gaat het om automatische, voorgeprogrammeerde, feedback en om feedback gegeven door personen. Het volgende, vierde, element betreft de manier waarop e-learning wordt verzorgd (delivery).
"There is often a design tension between the practicalities of electronic production or delivery on the one hand (such as data transfer rates, file size, security, and cost) and the requirements of the learning activities on the other (for example, timely interaction, rich media content, and a desire for social communication and communal distribution)", aldus de auteurs.
De context waarbinnen e-learning wordt gebruikt (denk aan organisatiedoelen), is het vijfde onderdeel van het e-learning ontwerp, terwijl de invloed of impact van e-learning (bijvoorbeeld op het individu) het zesde en laatste element van een e-learning ontwerp vormt.
De zes elementen zijn niet uniek voor een e-learning ontwerp en volgens mij ook van een verschillende orde. Ik vind overigens wel dat de auteurs de zes elementen duidelijk illustreren. En als ik lees over het belang van krachtige leeractiviteiten en betekenisvolle scenario’s dan realiseer ik me weer hoe beperkt de huidige elektronische leeromgevingen eigenlijk zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie