Elementen voor een nieuwe didactiek

Nieuwe eisen van de kennissamenleving, veranderende verwachtingen van lerenden en technologische ontwikkelingen beïnvloeden de wijze waarop het onderwijs wordt verzorgd. Daarbij kun je volgens de auteur van A New Pedagogy is Emerging…And Online Learning is a Key Contributing Factor zeven kernelementen van een nieuwe didactiek onderscheiden.

  1. Hybride leren: face-to-face leren en online leren worden steeds vaker geïntegreerd tot één geheel. De flipped classroom is daar een voorbeeld van. Dit vereist een zorgvuldig didactisch ontwerp.
  2. Gezamenlijk kennis construeren binnen communities (en naar mijn mening ook netwerken), dankzij sociale media. Dat betekent ook dat er een mix ontstaat tussen zelfgestuurd leren en organisatiegestuurd opleiden. Het impliceert ook dat lerenden en docenten andere rolen kunnen krijgen (minder hiërarchisch) en dat anders gekeken moet worden naar het beoordelen van leren.
  3. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van multimedia en vrij verkrijgbare en opnieuw te gebruiken leermaterialen. Het gebruik hiervan is laagdrempeliger geworden. Deze bronnen bieden lerenden de mogelijkheid om op verschillende manieren leerstof te bestuderen, en in eigen tijd en tempo. De kwaliteit van de materialen is een belangrijk aandachtspunt.
  4. Er is sprake van een toenemende controle, keuze en onafhankelijkheid van lerenden. Het curriculum bepaalt niet langer wat, waartoe en hoe geleerd wordt. Mede dankzij de beschikbaarheid van veel vrij beschikbare content kunnen lerenden dit steeds vaker zelf bepalen. De docent zal hiervoor kleine brokken content moeten aanbieden, en vooral de dialoog moeten voeren over de vraag waarom bepaalde content belangrijk is. Een ander issue is volgens mij ook dat lerenden vooral moeten leren keuzes te maken uit de grote hoeveelheid beschikbare content (de auteur noemt dit niet).
  5. Leren altijd, overal en in elke maat. Daarbij gaat het dus ook om kleine leereenheden die apart gecertificeerd worden (bijvoorbeeld via badges). Het gaat hierbij ook om leermaterialen die op mobiele apparaten bestudeerd kunnen worden.
  6. Nieuwe vormen van beoordelen worden gebruikt. Learning analytics wordt ook gebruikt voor het bijhouden van leeractiviteiten. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van e-portfolio's, peer assessment, formatieve beoordelingen, en dergelijke.
  7. Er wordt vaker gebruik gemaakt van zelfgestuurd en non-formeel online leren. Massive open online courses zijn daar een voorbeeld van. Binnen het onderwijs zal ook rekening gehouden moeten worden met dergelijke leerervaringen.

Leren wordt volgens de auteur hierdoor meer open en toegankelijk, er is sprake van meer 'machtsverdeling' tussen docent en lerende èn er zal uiteraard meer gebruik gemaakt worden van technologie (ook voor beoordelen).

Door middel van case studies illustreert de auteur deze elementen. Tenslotte bevat het artikel verschillende vragen die je je hierbij kunt stellen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *