Erwin Blom beschrijft in "Ja, de iPad is fantastisch om te lezen, maar gaan tijdschriften daar van profiteren?" een knelpunt waarmee ook onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten te maken krijgen en hebben: contentontwikkelaars maken onvoldoende gebruik van de unieke eigenschappen van nieuwe technologieën zodat daadwerkelijk waarde voor de eindgebruiker wordt toegevoegd.
Erwin had onder meer gehoopt dat muziektijdschriften het mogelijk zouden maken om via de iPad muziek te beluisteren bij recensies of dynamische informatie zouden ontsluiten. Niet dus. Deze bladen blijken een schoolvoorbeeld te zijn van substitutie dat -net zoals ik gisteren over online lezen schreef– zelfs tot negatieve effecten leidt (niet waargemaakte beloften, teleurstelling).
Bij e-learning content is dat volgens mij ook vaak aan de orde. Je hebt natuurlijk kwalitatief goede toepassingen, maar ik kom ook nog steeds e-learning content tegen die onder de maat is. Content, die onvoldoende gebruik maakt van de innovatieve mogelijkheden van internettechnologie.
PBS TeacherLine denkt overigens wel dat apparaten als de iPad grote veranderingen voor leren te weeg zullen brengen. De belangrijkste reden: de 'affordances' van deze gereedschappen sluiten nauw aan op de doelen van het onderwijs van de 21ste eeuw:
- Je kunt er mee produceren (leren door te doen).
- Je kunt er veel meer handelingen mee uitvoeren dan bijvoorbeeld met een e-reader ("They are about convergence").
- Ze zijn zeer mobiel.
- Ze zijn betaalbaar en beschikbaar.
- Ze stellen gebruikers in staat om contact met elkaar te hebben.
PBS TeacherLine beschrijft ook hoe het businessmodel van e-learning content kan veranderen, als gevolg van de adoptie van iPad's. Impliciet geven ze daarbij echter aan dat deze veranderingen pas plaats vinden
if every student in a classroom had a tablet.
Dat is ook exact het probleem van de muziektijdschriften van Erwin Blom en van veel e-learning content van uitgevers: de markt is (vooralsnog) klein. Men kan nog het risico nemen om niet te innoveren.
Nota bene: als ik Erwin was geweest, had ik trouwens een andere titel gekozen: Ja, de iPad is fantastisch om te lezen, maar gaan gebruikers daar van profiteren?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie