E-learning: van monoloog naar dialoog

John Erpenbeck mocht de eerste key note houden van het congres Social skills durch social software. Erpenbeck legde de relatie tussen competentieontwikkeling en social software. Hij ging eerst in op het begrip ‘competentie’.

Competentie

Normaal gesproken word ik daar een beetje moe van; hoe vaak heb je dat niet gehoord. Maar Erpenbeck -die een Duits standaardwerk over competentieontwikkeling heeft geschreven- wist me zeker te boeien. Hij gaf aan dat iemand gekwalificeerd kan zijn, maar niet competent. Je bent competent als je bepaalde waarden, regels en normen hebt geïnternaliseerd. Dat komt vooral tot uiting in kritische beroepssituaties. In complexe, open, betekenisvolle situaties waarin een professional moet handelen en moet laten zien dat h/zij zich bepaalde waarden etc eigen heeft gemaakt. En dat op een intuitieve manier. Aan een lopende band komen dergelijke situaties amper voor. Maar steeds vaker hebben werknemers met dergelijke situaties te maken (ik moest onmiddellijk aan het werk van Jeroen Onstenk denken). Erpenbeck introduceerde hierbij het begrip "Wertlernen" (te vertalen door waardevol leren?). Je probeert in problematische situaties al doende, waardevol te handelen. Vervolgens reflecteer je daar op en internaliseer je de betreffende waarde. Volgens John Erpenbeck zou dat de kern van competentieontwikkeling moeten zijn.

Vervolgens legde hij de link met e-learning. Hij stelde dat traditionele vormen van e-learning uitgingen van een monoloog, waarbij een duidelijk onderscheid was tussen expert en lerende. Er was hierbij met name sprake van interactie tussen lerende en de computer, waarbij lerenden niet konden "Wertlernen". Daarna kwam blended learning, waarbij kritische beroepssituaties (al dan niet gesimuleerd) in face-to-face leersituaties geïncorporeerd werden (blend-o-loog). Volgens Erpenbeck kan social software er toe bijdragen dat sprake is van een dialoog. En dat lerenden via social software meningen en waarden kunnen ontwikkelen, zodat daadwerkelijk sprake zal zijn van competentieontwikkeling. Zelforganisatie is hierbij een kernbegrip en volgens Erpenbeck bevordert social software zelforganisatie. Ook gaat het hierbij er om "konfliktäre Kommunikationsformen" bij te gebruiken, die juist tot de ontwikkeling van competenties leiden. Graham Attwell en ik hebben in de pauze nog met Erpenbeck gesproken.  Dit gesprek komt op Bazaar.org te staan (waarschijnlijk na dit weekend). Volgens mij zeker de moeite van het beluisteren waard.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *