Bij de invoering van e-learning kun je drie ontwikkelstadia onderscheiden (bron: Rubens, W. (2003). Omzien in verwondering: de (prille) geschiedenis van e-learning?. In: Rubens, W., Tjepkema, S., Poell, R., Wagenaar, S. & Dekker, H. (Eds) (2003). E-learning: meerwaarde of meer van hetzelfde?. HRD Thema (4)(3). Deventer: Kluwer. 9-17).
Het eerste stadium is dat van overdreven enthousiasme. Kenmerkend zijn de hooggespannen verwachtingen ten aanzien van de baten (inhoudelijk en financieel), veel investeringen in technologie, maar tevens weinig grootschalige toepassingen. Deze fase heeft tot ongeveer de millenniumwisseling geduurd. Vanaf 2000 gaat het minder met de economie en komt minder geld beschikbaar voor de ontwikkeling van e-learning (R&D). Bovendien worden de hooggespannen verwachtingen ten aanzien van de baten van e-learning niet waargemaakt. De toepassingen zijn vooral gericht op vervanging van bestaande manieren van leren zonder dat echt sprake is van meerwaarde. Het enthousiasme voor e-learning bekoelt. Dit tweede stadium is dat van de desillusie. Inmiddels bevinden we ons op de rand van het derde stadium: dat van de geleidelijke verbetering.
De Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD), een beroepsvereniging voor professionals op het gebied van leren en ontwikkelen, heeft een beknopt onderzoek gedaan naar de stand van zaken van e-learning in het Verenigd Koninkrijk (N=110). In een online artikel in Learning Circuits geeft Martyn Sloman m.i. treffend weer dat e-learning in de UK ook door deze "hype cycle of emerging technology" is gegaan en nog steeds gaat:
"E-learning in organizations is still very much a work in progress. The initial optimism, and in some cases shameful overselling, did not stand up to the rigorous demands of corporate practice. Our current response however should be a demand for realism not pessimism. Some organizations have managed to implement e-learning in a thoughtful and measured fashion and, as a result, have achieved excellent results. "
Opvallend is overigens dat leren via CD ROMS bij Britse organisaties -volgens dit onderzoek- nog steeds een dominante vorm van e-learning is. Een ruime meerderheid van de respondenten denk dat de huidige e-learning producten niet lijken op de e-learning producten die we in de toekomst kunnen gebruiken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie