E-learning 2.0: sociaal, flexibel en persoonlijk

Verleden week is een themanummer van het tijdschrijft Leren in Organisaties over e-learning verschenen. Een co-productie tussen de redactie van het blad en de redactie van e-learning.nl. Ik was er de gastredacteur van en heb ook enkele bijdragen (alleen of met iemand anders) voor mijn rekening genomen. Eén van de artikelen is E-learning 2.0: sociaal, flexibel en persoonlijk.

Na een periode van relatieve rust, staat het werkterrein ‘e-learning’ aan de vooravond van een nieuwe fase: e-learning 2.0. Na de hype rond het millennium, de dip als gevolg van de Internet zeepbel, is het nu tijd voor eenvoudige Internettechnologie waarmee je echt krachtige leeromgevingen kunt ontwikkelen. In dit artikel blikken we eerst terug op vijftien jaar e-learning. Vervolgens bespreken we een aantal factoren die leiden tot e-learning 2.0. Conclusie is dat e-learning ‘socialer’, meer flexibel en ‘persoonlijker’ wordt. Opleiders en lerenden krijgen meer zeggenschap over de vraag of en hoe zij nieuwe technologie ten behoeve van het leren willen inzetten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *