Op verzoek van Percy Pinedo van International Career Services op Curaçao heb ik de afgelopen week twee workshops en een lezing verzorgt over e-learning. In de eerste workshop –maandagochtend vier mei- lag het accent op e-learning in het bedrijfsleven. We zijn ingegaan op ‘business drivers’, op verschillende vormen van e-learning (ook meer informele vormen) en op de implementatie van e-learning. Percy had mij ook gevraagd in te gaan op de mate waarin e-learning al wordt toegepast. Het viel niet mee om daar actuele en gratis beschikbare informatie over te vinden. Vooral Nederlandse data heb ik niet kunnen vinden.
(De eerste slide is van de sponsor)
Op dinsdagmiddag 5 mei was de workshop gewijd aan e-learning in het onderwijs. De groep deelnemers was praktisch gelijk aan de eerste workshop. Vandaar dat ik korter ben stilgestaan bij de implementatie, dan ik van tevoren van plan was. We zijn die middag vooral ingegaan op didactische toepassingen, vormen van e-learning en de mate waarin e-learning binnen het onderwijs wordt gebruikt. Verder bleek ook dat de redenen om e-learning binnen het onderwijs in te zetten, behoorlijk verschillen van de ‘business drivers’ van het bedrijfsleven.
(De eerste slide is van de sponsor)
De workshops vonden plaats in een workshopruimte van Stimul-IT , een stichting die zich bezighoudt met de invoering van ICT op Curaçao . De lezing vond woensdagavond plaats in de Aula van de Universiteit van de Nederlandse Antillen (UNA). Een dikke honderd mensen hebben deze lezing bijgewoon, waaronder de decaan van de faculteit die als gastheer optrad en de staatssecretaris van Economische Zaken.
Percy had mij gevraagd om vooral in te gaan op e-learning als manier van leren om ‘op afstand’ te studeren, en op een aantal ontwikkelingen die ik gemakshalve heb getypeerd als ‘van afstandsleren 1.0 naar afstandsleren 2.0’.
Links: Wilfred Rubens, rechts: Percy Pinedo
Daarbij heb ik ook aangeven hoe leren in netwerken (dankzij web 2.0) een bijdrage kan leveren aan een leven lang leren, ook al leidt deze manier van leren niet tot een diploma.
(De eerste slide is van de sponsor)
Voorafgaand aan mijn lezing, presenteerde Monique Emelina-Pieter bevindingen van haar onderzoek over prestaties van studenten in een ‘traditionele’ leersituatie en studenten in een online cursus. Monique heeft geen statistisch significante verschillen gevonden wat betreft uitval. Als het gaat om het afsluitende cijfer, scoorde de ‘traditionele leersituatie’ in eerste instantie beter. In tweede instantie waren ook hier geen statistisch significante verschillen zichtbaar. Ik ben bij dergelijk onderzoek dan erg nieuwsgierig naar de wijze waarop de online cursus en de klassikale cursus zijn vorm gegeven. Dat maakt immers waarschijnlijk het verschil uit.
Een aantal zaken is mij samenvattend opgevallen met betrekking tot e-learning op Curaçao:
- De mensen die de workshops hebben bezocht, voelden een duidelijke ’sense of urgency’ om aan e-learning te doen. E-learning wordt gezien als een belangrijk middel voor het vergroten van de toegankelijkheid van kwalitatief goed onderwijs, en als een impuls voor een leven lang leren en innovatie van de economie. Op dit moment staat e-learning op Curaçao in de kinderschoenen.
- Breedband (en ook mobiel breedband) is in opkomst. Er is echter een grote kloof tussen ‘rijk’ en ‘arm’ op Curaçao, zodat het gebruik van (breedband) internet voor grote groepen van de bevolking op dit moment niet bereikbaar is.
- Er wordt binnenkort een pilot gestart met een ‘one laptop per child’-project (tweehonderd netbooks voor leerlingen).
- Er is een service provider die Moodle aanbiedt. De UNA gebruikt trouwens BlackBoard.
- Stabiele en betrouwbare technologie is een belangrijk aandachtpunt. Daaronder versta ik ook een stabiele internetverbinding, een betrouwbare stroomvoorziening.
- Het gebruik van social networking services voor leerdoeleinden komt op Curaçao steeds meer in de belangstelling te staan.
- Professionalisering van docenten/opleiders op het gebied van e-learning is een zeer ‘hot issue’.
De komende tijd zal ik met Percy Pinedo verkennen hoe we een vervolg kunnen geven aan deze geslaagde bijeenkomsten.
En dat de e-learningwereld heel klein is, illustreert onderstaande foto….
Links: Wilfred Rubens, rechts Louis Hilgers, komen elkaar tegen in Punda.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ter aanvulling op het toepassen van e-learning het volgende.
In het voorjaar 2001 heb ik in het kader van een post-hbo opleiding in Curaçao de module “Optimaliseren van bedrijfsprocessen” verzorgd. Hierbij werd toen al met behulp van Lotus Quickplace e-learning toegepast.
Ha Wilfred, ik ging je voor in 2006 (als je in Google mijn naam en Curacao intypt kom je de verslagen nog tegen). Lekker werken daar op dat mooie eiland. Ik was er afgelopen zomer ook weer en kwam toen ook Louis in Punda bij het pondje tegen. Geheel onverwacht, dus ook zo’n zelfde foto gemaakt.
Leuk!!
Ja Wilfred, het was een erg interessante lezing!
De conferentie van 2006 waar Marieke van Osch keynote speaker was, is terug te vinden op:
http://www.ictopcuracao.com/home_ict_en_onderwijs_2006
Het is nu 2011. Wat is het geboekte resultaat inmiddels?
@Daphne: ik weet dat het onderwijs er actief is met grassroots. Verder ben ik er niet meer geweest.