Eindelijk aandacht in Nederland voor 21st Century Skills (#in)

Ik maak al een paar jaar gebruik van het concept van de 21st Century Skills. Daarbij gaat het om bekwaamheden die we nodig hebben om ons staande te houden binnen de hedendaagse kennissamenleving. Met name in de VS is hier belangstelling voor. In Nederland niet of nauwelijks.

Tot voor kort. Want Kennisnet heeft twee medewerkers van de Universiteit van Twente een discussienota laten schrijven over 21st Century Skills.

Er is een literatuurstudie uitgevoerd naar beschikbare modellen voor 21st century skills, en een expertmeeting georganiseerd. Het doel van deze bijeenkomst was om de belangrijkste onderwerpen en discussiepunten in kaart te brengen, en om aanbevelingen voor de ontwikkeling, implementatie en beoordeling van 21st century skills te formuleren. De auteurs schrijven:


Uit onze analyse blijkt dat de modellen convergeren naar een gemeenschappelijke set van 21st century skills.
Echter, deze samenhang is grotendeels gemaskeerd door de verschillende wijze waarop 21st century skills worden gegroepeerd en door de verschillende terminologie die wordt gehanteerd. Hierdoor kan verwarring ontstaan, waardoor de implementatie van 21st century skills in de onderwijspraktijk wordt belemmerd.

De 21st century skills die in alle modellen worden genoemd zijn samenwerking; communicatie; ICT geletterdheid, sociale en/of culturele vaardigheden (incl. Burgerschap). Daarnaast worden creativiteit, kritisch denken, en probleemoplosvaardigheden in bijna alle modellen genoemd.


Terecht geeft men aan dat gekeken moet worden hoe de ontwikkeling van 21st century skills ook buiten het onderwijs vorm kan krijgen. Toch zie ik ook voor het onderwijs hier nadrukkelijk een taak weggelegd. Ik vermoed dat groepen jongeren in de eigen omgeving onvoldoende ruimte hebben om de bekwaamheden van de 21ste eeuw, zoals digitale geletterdheid, te ontwikkelen.

Ik hoop dat dit overzicht met bekwaamheden daadwerkelijk voet aan de grond krijgt in ons land, en geïntegreerd zal worden in het onderwijs (maar dan niet persé als apart vak). Ik denk bijvoorbeeld aan leren, loopbaan en burgerschap binnen het middelbaar beroepsonderwijs waar m.i. onvoldoende aandacht is voor de rol en invloed van media en internet. Dit onderdeel zal volgens mij alleen maar betekenisvoller worden door meer aandacht te besteden aan 21st century skills. Creativiteit is dan weer typisch een competentie die in het hele onderwijs verweven moet zijn (en dat nu onvoldoende is).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het is zeker van belang dat ‘het onderwijs’ wat bewuster omgaat met de verwachtingen die het leven in de 21e eeuw stelt aan dat onderwijs. Je verhaal heeft me aangezet daar op mijn eigen blog op korte termijn ook eens wat over te schrijven.
    Praktische noot: bij mij werd de PDF met de discussienota waarnaar je linkt op de Mac niet goed weergegeven door Preview. Om het document in volle glorie te lezen blijk je Acrobat Reader nodig te hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *