In Five characteristics of an effective 21st-century educator doet eSchool News verslag van een lezersonderzoek naar de belangrijkste eigeschappen van een effectieve docent uit de 21ste eeuw:
- H/zij anticipeert op de toekomst. Zij bereiden hun leerlingen voor op hun toekomst en zijn bereid te veranderen als de context waarbinnen zij functioneren, verandert (o.a. als gevolg van technologische ontwikkelingen).
- H/zij leert zelf een leven lang. Een effectieve, eigentijdse, docent durft fouten te maken, van anderen te leren en open vragen te stellen zonder zelf het antwoord te weten.
- H/zij is in staat relaties met anderen te onderhouden, en het onderhouden van relaties tussen lerenden te bevorderen (aandacht besteden aan interpersoonlijke vaardigheden).
- H/zij is in staat aan alle lerenden (op alle niveaus) onderwijs te geven, en te beoordelen.
- H/zij is in staat een onderscheid te maken tussen effectieve en niet-effectieve technologie.
Bij de laatste twee eigenschappen zou ik graag kanttekeningen willen plaatsen. Ik heb er niets op tegen dat bepaalde docenten meer affiniteit hebben met lager opgeleide jongeren, of juist met hoger opgeleiden. Het komt m.i. de kwaliteit van het onderwijs ten goede als je daar rekening mee kunt houden.
Verder is het niet zo zeer de technologie die wel of niet effectief is. Waar het om gaat is dat je als docent in staat bent af te wegen welke technologie (en andere leermiddelen) je op welke didactische wijze ten behoeve van het behalen van welke leerdoelen kunt inzetten.
Tenslotte mis ik de eigenschap dat een effectieve docent betrokken is bij lerenden: de talenten, bekwaamheden en ambities van lerenden centraal stelt bij de vormgeving van leerarrangementen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
De vijfde vind ik onzin. Je weet pas wat effectief is, als je weet wat het einddoel is. Stel dat bij het onderwijs er geen doel is en enkel de reis van belang is, hoe belangrijk is het dan nog om efficient te zijn?
@Jelle Sjollema: dat is ook mijn punt. Technologie is pas effectief in relatie tot leerdoelen, leerinhouden en didactiek.
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik bedoel dat het misschien niet mogelijk is om aan het onderwijs uberhaupt de kwalificatie effectief toe te kennen.