Effectieve inzet ICT vraagt om ander onderwijsbeleid (#in)

Panel examines ed tech, personalized learning is een verslag van een Amerikaanse paneldiscussie over ICT in het onderwijs. De overeenkomsten met ons land zijn groot.

Dit panel pleit onder meer voor een drastische wijziging van het onderwijsbeleid. Er wordt bijvoorbeeld gepleit voor een "skill mastery approach" (lerenden benaderen op basis van hun bekwaamheden), in plaats van het benaderen van lerenden op basis van hun leeftijd of behaalde diploma. Verder zou het onderwijs niet langer moeten worden afgerekend op basis van onderwijstijd (seat time requirement).

Je zou op basis van deze discussie kunnen concluderen dat een effectieve inzet van ICT in het onderwijs een ander onderwijsbeleid noodzakelijk maakt. De panelleden zien ook veel mogelijkheden voor personalisering van het onderwijs dankzij technologie (waarbij formatieve beoordelingen een belangrijke rol spelen), en in het toepassen van game elementen in het onderwijs (onder meer omdat games in staat zijn om jongeren te boeien en omdat je in een game meerdere paden kunt bewandelen die leiden tot een beter conceptueel begrip).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *